onsdag, mars 08, 2017

Ett tu tre – frisk och fri!

Det finns konstverk man knappt märker. Och så finns det konstverk som gör särskilt intryck på betraktaren. Se på bilden ovan! Stort är det inte, kvinnan i helfigur är kanske trettio centimeter hög men budskapet är större.

Jag saknar fakta i målet, men har min glasklara tolkning. Det ni ser är en kvinna som knappt kunnat röra sig på grund av sina ryggsmärtor, men som stegvis lyckats bli bättre och till sist är en tjej som kan hoppa och skutta, med det onda avkastat och snart bortglömt.

Den här keramik-triptyken står i entrén till Ryggkirurgiska kliniken i Strängnäs, dit jag följde med en patient härom dagen. Kliniken har rykte om sig att kunna hjälpa många. Och det gällde uppenbarligen för en Margaretha Johansson från Arvika, som skänkt det här konstverket som tack för hjälpen.

Sven-Bertil Olsén heter mannen som skildrat Margarethas tillfrisknande i lera. Om hon förklarat hur det skulle se ut eller om han bara gjort sin egen bild vet jag inte. Olsén är också han från Arvika där han har sin egen keramikverkstad.

I väntrummet står folk stundtals dubbelvikta  "det gör mindre ont då"  kryckor skramlar och den som mödosamt reser sig stönar. En har tagit sig hit med tåg ända från Sundsvall.
Jag önskar verkligen att de alla tittade på konstverket innanför ytterdörren och fick lite hopp även för egen skull. Kunde Margaretha bli hjälpt så kan väl fler!

Och med tanke på dagens datum tycker jag att det här verket också kan få symbolisera kvinnans frigörelse i en vidare bemärkelse än den fysiska. Hon ska inte bara vara frisk, hon ska vara fri också!

Copyright Klimakteriehäxan


3 kommentarer:

  1. Anonym10:05 em

    Häftig faktiskt - det är inte kul att ha ont i ryggen.

    SvaraRadera
  2. Fri från ryggont. Fri att själv bestämma över kropp och liv.

    SvaraRadera