lördag, mars 18, 2017

Vad betyder det man ser först?

Man får aldrig chansen att göra ett nytt första intryck, heter det. Sak samma i bokhandeln!
Är omslaget på en bok viktigt?
Det är Mia som undrar, i Helgfrågan.
Och mitt svar är JA.
Fast man kan naturligtvis inte vara säker på att ett fantastiskt omslag betyder att texten är i samma klass.

Tack vare omslaget har jag läst några härliga böcker, upplevelser jag inte velat vara utan. "Den mystiska händelsen med hunden om natten" (The Curious Incident of the Dog in the Nighttime) hade en märklig teckning utanpå som gjorde att jag köpte den tvärt i en bokhandel i London, utan att ha en aning om vad det var för sorts bok.

Och Tom Robbins! För väldigt många år sedan när jag var en stadig besökare på den en gång så fantastiska bokhandeln Barnes & Noble i New York låg "Stilla liv med hackspett" (Still Life with Woodpecker) framför mig. Tack för det!

Kanske hade jag heller aldrig upptäckt Annie Ernaux om det inte varit för den förföriska äppelbilden på hennes "Sinnenas tid" (Passion simple), ett fynd på bokrea för länge sedan.

Idag skulle jag köpa de nya pocketutgåvorna av Selma Lagerlöf, tack vare Jobs-mönstren man valt till deras omslag. Men jag har dem ju redan!
Det finns förvisso också böcker som har snyggare omslag än de förtjänar. Som Jonas Karlssons "God Jul".

Copyright Klimakteriehäxan


8 kommentarer:

  1. Visst har det hänt att jag plockat upp böcker på biblioteket, lånar ju det mesta jag läser, enbart för omslagets skull! Men handlingen är även viktig för mig och om jag köper så vill jag vara säker på att jag kommer läsa boken. Ibland kan jag chansa lite, en relativt okänd författare, en rätt intressant handling som jag tror jag kommer gilla men där omslaget är det som får mig att köpa. Nattens cirkus av Morgenstern var en sådan bok tex =)

    SvaraRadera
  2. Omslagen till Selma Lagerlöf är så fina. Jag vill köpa dem men kanske blir de aldrig lästa.

    SvaraRadera
  3. ibland har det blivit dubbletter på grund av omslag

    SvaraRadera
  4. Tycker det är rätt roligt med omslag. Jag vill att omslagen ska ha någon koppling till innehållet i böckerna också :)

    SvaraRadera
  5. Omslagen för Selma Lagerlöfs böcker är verkligen lyckade. Om en sån sak som fina bokomslag kan locka nya läsare till bra klassiker är det ju toppen! :)

    SvaraRadera
  6. Att göra omslag till böcker är en stor konst!

    När jag läste en kurs å Bergs var en av uppgifterna att göra omslag till Lundells Jack. Jag gillar INTE boken, höll på att slita mig fördärvad över denna uppgift, gu vad jag irriterade mig, kämpade, svor. För att sedan lämnad in ett underlag som höjdes till skyarna!

    Omslag är supersvårt och det är så otroligt viktigt! Inget att bara kasta ihop.

    Och läser man era kommentarer så förstår jag ännu mer hur viktigt det är. Jag visste det nog redan eftersom jag också ratat/köpt böcker pga av omslaget. Men ni bekräftar.

    SvaraRadera
  7. Omslag har lett till både flip och flop. Jag tittar gärna på dem och låter mig förledas.

    SvaraRadera
  8. Just de nya omslagen till Selmas böcker är fantastiska. Detsamma gäller nyutgåvan av Vilhelm Mobergs Utvandrarsvit. Men köpa dem bara för det? Nej, inte jag :)

    SvaraRadera