måndag, mars 13, 2017

När drömmar går under klubban

Med åren har även jag blivit realist. Alltså kan jag fortfarande titta förtjust på vackra festklänningar, men jag tänker inte längre "åh om bara jag finge ha den". De där blåsorna, för massor med pengar i ganska små storlekar, skulle helt enkelt inte vara bra i kombination med min kropp. Eller med min plånbok, för all del. Slutdrömt, helt enkelt.

Men jag njuter fortfarande av att titta. Och när det drar ihop sig till det som i viss press kallas för Festernas Fest, alltså den årliga Nobel-banketten i Stockholms stadshus, försöker jag se på tv en kort stund för att se kläderna, färgerna, urringningarna, jag spanar efter djärva avsteg från konventionen (om sådana råkar dyka upp). Resten av kalaset har jag tröttnat på.

Nu senast fick jag nöja mig med stillbilder från inmarschen, hann inte kolla när det sändes mer än någon enstaka minut. Fast Klänningen med stort K, den råkade jag ändå se just då. Den satt på demokrati- och kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) och var helt förtrollande vacker.

Det är Carin Rodebjer som skapat mästerverket. Med hög hals, djup ringning i ryggen, vida ärmar, lösa volanger över kjolen som till och med har ett litet släp. Och så färgen! Superfin knallröd, bara den tillräckligt för att betraktaren ska tappa andan.

Och nu kan den, hör och häpna, bli min. Eller snarare din (du vet det där med storleken ...). Rodebjer har nämligen skänkt klänningen till en modeauktion. Den ska gå under klubban den 29 mars. Utropspris: 10 000 kronor (det är "billigt", den kommer rimligen att säljas för mycket mycket mer!)

Ett annat mästerverk säljs också vid samma tillfälle, en klänning som jag kanske skulle kunna ta mig i ... Det är en kopia på ett original från 1974, i otroligt vackert svartvitt grafiskt mönster som heter Tiet och designats av Katsuji Wakisaka, den förste japanen som blev en av Marimekkos gästande formgivare på 60- och 70-talen. Vill ha!

Den 23 mars finns allt som ska auktioneras bort i en tillfällig butik, "Library of Fashion", vid Norrmalmstorg. Allt är inte "historiskt mode", en del är också nytt för hösten 2017. Och den 29 är det alltså dags för den som är redo för lite seriös shopping! Ingenting kommer att kosta under 2500 kronor ...

Foto Marimekko
Copyright Klimakterihäxan

4 kommentarer:

  1. titta men inte röra - en annan är kort också...ä

    SvaraRadera
  2. Men håll med om att det är två galet vackra kreationer!

    SvaraRadera
  3. Verkligen! Kort har jag alltid varit men ett tag sedan jag drog på mej rött i storlek 34

    SvaraRadera
  4. Jag tänker i alla fall gå och titta när auktionsobjekten visas. Blir nog som en konstutställning.

    SvaraRadera