fredag, mars 03, 2017

Författare med app?

Denna fredag föser Annika ut Bokbloggsjerkan på ett gungfly. I alla fall känner jag mig inte som rätt person att leverera ett bra svar på följande:
Jag har läst att Peter May har en app om Isle of Lewis som visst ska vara något utöver det vanliga. Tyvärr kan jag inte själv ta reda på om det stämmer eftersom jag inte har en iPhone (ska visst komma för Androider också så småningom). Vad tycker du om det här relativt nya sättet för författare att ytterligare befästa sig själv och sina böcker hos läsare/konsumenter?

Bara att erkänna: har inte läst Peter May. Har ingen iPhone. Har förvisso en radda appar på min Android men naturligtvis ingen som har något med Isle of Lewis att göra. Och eftersom May verkar vara en krim-författare framför allt får det nog vara, det blir lätt för mycket av ond bråd död, blod och falskhet.

Däremot inser jag att dagens författare är så gott som tvungna att ägna sig åt sådant som appar och sociala medier för sin egen marknadsförings skull. Bara de verkligt stora kioskvältarskribenterna har väl råd att strunta i det. Därmed inte sagt att det hjälper och leder raka vägen till jätteupplagor, ära och berömmelse ... jag tillhör de där "småhandlarna" som förvisso gett mina böcker alldeles egna bloggsidor ... här och här!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Jag känner inte till Peter Mays app men har läst flera böcker och gillat dom mycket. Miljöerna, stämningen, berättandet ;)

    SvaraRadera
  2. Jo, visst är det så att vi "småhandlare" måste vara aktiva på sociala medier. Det är till och med så att förlagen mer eller mindre kräver det.
    Och jag är klart nyfiken på hur det här med författarappar kommer att utvecklas.

    SvaraRadera
  3. maken tycker jag ska skaffa mej både det ena och det andra, vi får se

    SvaraRadera
  4. Jag har iPhone men appen går inte att ladda ner här i Finland.

    SvaraRadera
  5. Egentligen är utvecklingen rätt tråkig, roligare att läsa böcker.

    SvaraRadera