tisdag, mars 14, 2017

Feelgood på riktigt! (och tisdagstema FÄRDIG)

Just nu sänder Sveriges Television en dokumentärserie som får hela världen att häpna. Den andra säsongen av "Planet Earth" från BBC har låtit vänta på sig i tio år, och det har den naturligtvis varit värd. En titt på hur produktionen ser ut blir en riktig ögonbrynshöjare: man har spelat in material i 40 länder, i 2089 dagar. Bara vid ett tillfälle har en medarbetare blivit skadad  stungen av en rocka. Totalkostnad? 25 miljoner pund.

Jag tillhör den grupp människor som kan titta på naturfilm ungefär hur länge som helst. Älskar pingviner, tigrar som jag vill klappa, gorillor som jag helst av allt vill krama, sköldpaddungar som jag vill skydda mot hungiga rovfiskar och så vidare i all oändlighet.

Simmande tretåig sengångare. Foto BBC
Att den inställningen inte är ovanlig finns det bevis för. BBC har låtit göra en studie där 7500 personer deltogDe fick se tv-klipp från "Planet Earth II", dramaserier, nyhetsinslag och en kontrollvideo, som var ett avsnitt ur en ”gör det själv-video”. Hur reagerade tittarna?

Ja jag blir inte förvånad över resultatet: naturvideon gjorde folk lugnare, gladare, roade, mer vänligt inställda till livet i stort. De kände sig mindre stressade och oroliga, och var på det hela taget mer nöjda med sig själva! Bara positiva reaktioner alltså.
Tillåter mig anta att de inte tvingades titta på sekvensen från Galapagosöarna när en liten leguan jagas i svindlande fart av ett helt koppel ormar, för det är något av det mest obehagliga jag sett. Men naturen är grym ibland.

Rent generellt är den här serien ett stycke tekniskt och fotografiskt mästerverk: det man numera kan visa i rörliga bilder gick inte ens att drömma om att plåta för inte alls särskilt många år sedan.

Det är söndagkvällarna som är vikta för den här serien, som består av sex timslånga program. Henrik Ekman är berättare, hans röst är vid det här laget så gott som synonym med bra naturfilm i tv! Det brittiska originalet speakas av legendaren David Attenborough, nu 90 år gammal.

Du hittar "Världens natur" (som det heter på svenska) på SVT Play här, men var inte för långsam i svängarna: programmen ligger bara kvar i två veckor, tror jag. Ingenting för sengångare, ens om de är tretåiga som de som finns med i första delen! Fyra avsnitt är hittills osända.

Och vill du försäkra dig om att statistiken verkligen visar att naturfilm är feelgood-material finns BBC:s studie här.
Det här blev också mitt bidrag till veckans tisdagstema som har ordet FÄRDIG som startpunkt.
Fler bidrag hittar du förhoppningsvis här.
Bilden nedan är BBCs egen presentation av produktionen i siffror.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Jag älskar också naturfilm och kan titta på det hur länge som helst! Naturen är helt fascinerande och häpnadsväckande! Däremot har jag lite svårt för filmer om lejon, tigrar osv och inte heller apor/chimpanser osv. Jag ogillar de brutala jaktscenerna med de första och apor har aldrig fascinerat mig! Denna serie har jag missat att den har börjat men då ska jag absolut se den! Tack för tipset!
    Apropå otäckt så klarade sig väl leguanen? Har för mig det! Jag vet att ormar kastade sig efter den men den var supersnabb. Eller förresten, det jag tänker på kanske var en råtta/mus? NÄ, det var nog en leguan.

    SvaraRadera
  2. och bbc är kanske bäst på naturfilm ...

    SvaraRadera
  3. Har sett båda programmen och häpnat över fotografernas dödsförakt när de har spelat in dem. Men så har det också blivit fantastiska filmer. Det är nog det finaste jag hittills sett i genren. Man lär sig väldigt mycket samtidigt. Roligt är det också att få reda på hur inspelningen av filmen har gått till.
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Ingrid, håller verkligen med om att de där "påhängda" bitarna om hur arbetet gått till blir extra plus!

    SvaraRadera
  5. Tyckte så mycket om första programmet att vi nu ser en kvart varje dag medan vi äter lunch (undervisor ettor och vi äter i klassrummet). Flera som går hem och tittar "före" :)

    SvaraRadera