söndag, april 21, 2024

Den skylten har jag verkligen saknat!

Om jag bara hade vetat. Om jag bara hade kunnat ana, åtminstone. Men inte visste jag att kackerlackor läser skyltar, och förhoppningsvis också lyder dem! Detta är alltså en skylt som jag verkligen saknat!

I åratal har jag bott med kackerlackor och hatat dem, dessa mina oinbjudna sambos, vareviga minut. De har varit i olika storlekar, med olika artnamn och lite olika brunsvarta, men precis lika motbjudande allihop. Några har till och med flugit runt mitt huvud. Visst, jag köpte The Cockroach Motel som hade en bra slogan: "They always check in but they never check out" och några gjorde väl så som reklamen föreslog, men försvann de allihop? Icke. Ett gult pulver kunde man strö ut på kritiska ställen, det skulle skrämma bort dem. Blev de skrämda? Inte det minsta.

Nu kommer jag knallande i sakta mak på en gata i Stockholm (där jag tack och lov aldrig haft den här sortens inneboende). Och vad ser jag? Jo en förbudsskylt, hur tydlig som helst: här är kackerlackor förbjudna! Varför skylten låg på trottoaren vet jag inte, kanske hade någon uppnosig kackis vägrat lyda och fått den som en gång satt upp skylten att slänga ut den i vredesmod?

Två skyltar med budskap av närmast filosofisk karaktär får runda av denna Skyltsöndag här hos mig. Vi är ett ganska stort gäng som jagar skyltar till våra bloggar, vecka efter vecka:  Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, Paula, PettasSusjosStefan,Tony, ÅkeBP är projektets "plastmamma" och beskyddare. 


I morgon är en annan dag ... men ryggen/ändan har man bak, alla dagar!
Från Moschino, troligen.
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. LillaSyster11:53 fm

    Ja, tack och lov så har vi inte kackerlackor i Sverige. Men den skylten borde följa med mig till GC.
    Sista skylten-läcker! Ha en bra söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo då visst finns kackisar i Sverige - men mest i restaurangmiljö, tror jag. Tack och lov mer sällan hemma hos oss ... får man in dem är de ju rysligt svåra att bli av med. På GC springer man ju ihop med dem, men de bättre hotellen brukar vara kackisfria som tur är.

      Radera
  2. Den där skylten borde ju jag ha...jag får nog printa ut ditt foto och lägga utanför dörren till trädgårdsförrådet. I och för sig så får de vitt pulver men likväl...de kanske hörsammar varningen. Ibland flyger de in här också då vi har någonting öppet. Motion får jag och de får fara till sin himmel.
    Jodå, kackerlackor finns även i Norden. Precis som skriver åt LillaSyster, mycket i restaurangbranschen och den i sin tur har fått dem till sig via skeppshandeln etc..de flyger med , de åker med de där eländes eländena.
    Fina skyltar, de två sista absolut filosfiskt intriktade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var livrädd när jag hade bott utomlands. Tänk om jag fått med mig kackerlackor i packningen! Men tack och lov, det gick bra. Tyvärr är ju detta ett av de livskraftigaste och säkrast överlevande som finns. Skulle ändå vilja veta lite mer om skylten ...

      Radera
  3. Du hittar då kluriga skyltar. :-) Visst börjar man undra vad skylten med kackelackan gör där.
    Filosofiska frågan kan vara knepig att svara på.
    Häftig skjorta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har man tur! Spanar ju hela tiden efter "bra" skyltar ...

      Radera
  4. Jag får rysningar - usch!!! I Sverige har jag bara sett kackerlackor två gånger, varav en på en restaurang i Täby Centrum, den andra utanför Sushi-Panda på Hornsgatan. Men på Teneriffa, Gran Canaria, i Turkiet och i Florida är dom ju som husdjur - grrrrrrrr. Bra fångat!!!
    Den andra skylten är absolut värt en tanke, speciellt om man är yngre och osöker vad man vill/inte vill göra.
    Blusen är kanooooon. Nästan så att jag villhöver den;-)
    En suverän Skyltsöndag! Tusen tack för den och alla länkar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad om jag aldrig mer ser en kackis i hela mitt liv. Blus-skylten är häftig, har bara plåtat den så här, den sitter på en f d kollega och hon brukar ha "roliga" kläder.

      Radera
  5. Tvära kast bland budskapen, kackerlackor otäckingar och den vackraste av ryggbeklädnad! Jag är en fan av tv-serien Ett enklare liv på SVT, speciellt den snygge programledaren, ähum, o i senaste avsnittet jag såg åt han glödstekta kackerlackor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var snudd på det vidrigaste jag hört. Glödstek dem gärna för att ha ihjäl dem men sen - HU!!!!! (har inte koll på programmet alls dock)

      Radera
  6. Hahaha, kackerlackan...man kan verkligen undra....även dina andra två skyltar är häftiga, gillar framförallt kläder som sticker ut å som har ett någorlunda vettigt budskap!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kvinnan med Moschino-skjortan är en konstnärssjäl, alltid i annorlunda kläder! Vilket jag tycker ska uppskattas!
      Vad kackerlacksskylten beträffar skulle jag gärna vilja veta hur den kommit till, vem som gjprt den - och hur man tänkte?

      Radera