måndag, april 22, 2024

SELFIE om krogen

Kroglivet har hamnat i rampljuset på sistone. Dels upprörs många av det man upplever som nytt drickstvång: att man vid betalning i kortläsaren förberett olika procentsatser (fast det finns ett utrymme för frivilligt valt belopp också). Knepigt, kan jag tycka. Dricks ska den få som levererar bra service och god förtäring, men förhoppningsvis har restaurangpersonal åtminstone i Sverige hygglig grundlön. (Annorlunda är det exempelvis i USA, där dricksen rent av kan utgöra servitörens enda ersättning för sitt arbete.)

Och så har vi debatten om vem som ska recensera krogar och hur de ska gå tillväga. Seriösa mat- och restaurangexperter gillar inte att "vem som helst" får tycka till om krogar i stora tidningar, som i Expressen. Man kan ha olika åsikter om det. Alla äter ju, alla kan tycka något om det som serveras såväl på finkrog som på budgetrestaurang. Samtidigt som en del som ägnat mycket tid åt branschen naturligtvis kan jämföra med otaliga matställen jorden runt, medan andra har mer begränsade erfarenheter. Hur som helst har diskussionens vågor gått höga och knappast lagt sig än  här en länk till en av många artiklar i ämnet.

Då tycker jag som ni redan fattat att det kunde vara läge att ta tempen på oss som krogkunder genom att komma upp med sex "triggerpunkter" som tillsammans ska ge oss ännu en SELFIE, alltså en bild av oss själva som inte kräver kamera, bara ord. Sätt igång! Och glöm inte att skriva en kommentar här hos mig med länk till ditt Selfie-bidrag!

1. Den rätten äter jag aldrig hemma men gärna på krogen: Kalvlever, är ensam i familjen om att gilla denna delikatess (men den kräver perfekt tillagning!)

2. Sån är jag som kroggäst: Ganska petig, faktiskt. Tycker man betalar så mycket att man har rätt att kräva god kvalitet både på mat och service. Men, det vill jag påpeka, jag blir ofta nöjd!

3. Den "importerade" maten är en favorit: Chèvre, fransk getost. Serveras ofta varm med rödbetor.

4. Den "etniska" menyn upptäckte jag senast: Har börjat gilla indisk mat alltmer.

5. Favoritpizzan! Med ost, tomat, skinka, champinjoner och räkor, tack, det blir bra. Med ost, tomat, musslor, räkor och tonfisk. Tack, det blir utmärkt. (Aldrig en calzone!)

6. Så tänker jag kring dricks: Ogillar att man numera förprogrammerat notan för olika procentsatser. Vill man ge dricks  det är ju faktiskt inte självklart  tycker jag man ska få bestämma själv hur mycket.

Förra veckan var jag djärv (tycker jag i a f) och slängde ut en SELFIE-utmaning om politik. Var beredd på både lite kritik och avhopp, men tycker att det landade bra! Här är deltagarna: GerdHanneleMrsCalloway, ProfessorDeutschMargaretha, IngridLitenherrePaulaÅke, BPNettanNillaFemfemman, MrsCalloway, pockethexanjanerikHanna KinaAnki, Kraka. Hoppas jag inte missat någon!

Copyright Klimakteriehäxan

45 kommentarer:

  1. trevligt tema igen:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/04/krogen-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du tycker det, och är med!

      Radera
    2. missade sista, bråttom till Finsk bokcirkel 🇫🇮

      Radera
  2. Du är duktigt på att hitta på trevliga teman. Tack för det!
    Glad måndag!
    /Ingrid

    https://ingrids.home.blog/2024/04/22/om-krogen-en-glad-mandag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du gillar! Då unnar vi oss lite extra parmesanost i dag, för att fira!

      Radera
  3. håller med föregående talare!
    http://mrscalloway.blogspot.com/2024/04/selfie-v-17-2024-om-krogen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar danskt också! Mmmm smörrebröd ... och, förstås, kul att du gillar SELFIE!

      Radera
  4. Om krogliv vet jag ingenting, vilket jag skrivit om nu
    Margaretha
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0


    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst använder man väl fortfarande uttrycket "äta ute"? Även om nu just du inte är någon kroggäst.

      Radera
  5. Jag äter inte så ofta på krogen eller "ute" men det händer och här är mina svar på ett kul tema!
    https://gerd-geddfish.blogspot.com/2024/04/selfie-om-krogen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, då sitter man här och är lite sugen på gös ... men det blir det nog ingen i dag ändå, har inga planer på att gå på restaurang. Kul att du bjuder på ännu en SELFIE!

      Radera
  6. https://sainioventil.blogspot.com/2024/04/selfie-och-sjukstuga.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äter sällan lax på restaurang eftersom jag rätt så ofta dukar fram det hemma. Att tacos blivit en favorit hos många är lätt att begripa!

      Radera
  7. Klaaar!
    Lever är gott, men nu för tiden lagar jag aldrig det. Det är många rätter man inte gör när man är ensamstående. Märkligt det där med dricksen!
    https://guldkornitillvaron.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror aldrig jag lagat lever själv, min mamma gjorde det minns jag. Kan begripa att man tappar lite matlagningslust när man ska äta ensam, men även i sitt eget sällskap bör förstås maten vara god ...
      Kroggäster som din sonhustru tror jag behövs: man ska inte kunna ha en restaurang utan att anstränga sig med både mat, miljö och bemötande. Det gör krogen bättre på sikt.

      Radera
  8. Anonym2:43 em

    Intressant att se dina svar, blev nyfiken på den typen av getost med rödbetor, får prova,-)
    Har nu svarat , ha det fint! http://litenherre.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man kan strunta i krogen -även om jag och rätt många med mej tycker att det kan bjuda på härliga upplevelser. Kul att läsa dina "anti-svar"!

      Radera
    2. Anonym6:34 em

      Det är grund av sväljsvårigheter som jag ommöjligt kan äta ute. tyvärr, men var pepp ändå på Selfien . Primrose ,-)

      Radera
    3. Aj då, det beklagar jag verkligen.

      Radera
  9. Krogbesöken är sällsynta, men tack för uppgiften!
    Kalvlever är gott, men jag äter lika gärna lammlever.
    Nu finns även min selfie på plats.
    https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/04/22/selfie-om-krogen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börjar känna att jag ränner jättemycket på krogen - jämfört med mina bloggvänner ... Men vi har hur många bra matställen som helst runt omkring oss, det lockar.
      Skulle gärna prova lammlever också. Tack för att du bjuder på ännu en SELFIE!

      Radera
  10. Hade lite svårt att förstå vad som avsågs... men svarslös blev jag ändå inte. https://femfemman.blogspot.com/2024/04/selfie-om-krogen.html
    Kalvlever är säkert gott... men jag har svårt med mat från djur-barn. Hyckleri! Jag vet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fiskplankan du beskriver låter sagolikt god. Och om dricks verkar vi tycka tämligen lika allihop!

      Radera
  11. Det där med förprogrammerade dricks är så otroligt fräckt. Vad gäller matrecensioner så har det ju alltid varit lite "fiiiiint" med endast utvalda matskribenter. Personligen tycker jag att recensioner av en bloggare som skriver om en krog (inklusive jag själv) är mera trovärdig. Jag menar matjournalisten behöver ju sällan betala sin mat, det gör tidningsredaktionen. Så om jag recenserar mat som jag själv betalat är det kanske mera "ärligt". Det om det.
    Kalvlever - yummie, yummie. Gärna Kalvlever Anglais med bacon och kapris. Känner inte till en enda krog som fortfarande serverar denna delikatess. Inälvsmat verkar inte alls gå hem längre.
    Tvåan och fyran är vi helt överens om. Konstigt nog gillar jag inte chèvre och absolut inte rödbetor. Vi gillar även olika pizzor, men är helt överens om Calzone.
    Stort tack för din Selfie:-)

    Här ligger mitt bidrag:

    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/04/glad-mandag-med-selfie-om-krogen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker du har en poäng: den som betalar notan med egna pengar vill verkligen inte bli besviken - men har all rätt att berätta om/när hen blir det, kalla det recension eller vad som helst. Kalvlever Anglaise finns alltid på Tennstopet, på Grodan och på Riche. Ingår så vitt jag vet i deras "alltid-på-vår-meny". Dyrkrogar allihop, men nog kan man hitta lever även på andra ställen?

      Radera
  12. "Du är duktigt på att hitta på trevliga teman. Tack för det!" -Instämmer!
    https://tankebubblor.se/2024/04/22/selfie-krogen-dricks/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för att du hänger på! Och var inte "blyg" på krogen, kräv kvalitet! Du betalar för det!

      Radera
  13. Har precis lagt ut dagens blogginlägg och inser just att jag glömt bort din måndagsselfie! Men jag kommer igen i morgon, gillar ju veckans frågor!

    SvaraRadera
  14. Visst har jag följt debatten om både dricksen och de som recenserar så visst är krogen aktuell. Nu och alltid. Jag har ju min Promenadklubb (där för övrigt många är krögare, kockar och på annat sätt inom restaurangbranschen) och det blir krogbesök med dem en gång i veckan och oftast ytterligare en gång med vänner. Och även om jag inte bloggar längre så läser jag ju inläggen hos många och inte minst när det är dags för din "selfie".
    Kul att läsa dina svar. Vad gäller inälvsmat så hoppar jag. Men maken skulle nog beställs som du. Dina svar i 2, 3, 5 och 6 kunde också varit mina.
    Just indisk mat är inte min bästa gren men vietnamesisk, japansk, thailändsk, koreansk, kinsesisk (alla kök) och mat frånTaiwan är favoriter. Men visst tycker jag om den mer sydindiska maten men den hamnar för mig inte i topp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte nån van Indien-käkare men har hamnat på bra ställen på sistone, minns med fasa min första indiska restaurang som var i London, hette "Star of India" och där jag fick in en rätt som slog ut alla mina sinnen ...

      Radera
  15. Kul tema! Kalvlever gillar jag och jag äter det både på krogen och hemma, det är en delikatess.
    https://janeriksundh.wordpress.com/2024/04/22/mandag-den-22-april/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så trevligt med en kalvleverälskare till! Om jag inte vore ensam i familjen om denna favorit skulle jag nog också laga den hemma.

      Radera
  16. https://paulaz.se/selfie-med-ord-pa-krogen/ Pendlar mellan bloggen och tvättstugan. Tack för intressanta frågor även denna vecka, nu är jag peppad inför sommaren i min stad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den pendlingssträckan låter välbekant ... och du och jag skulle lätt kunna enas om val av krog om tillfälle gavs, det är tydligt. Mycket tyder på att det blir sushi ...

      Radera
  17. Kul kul....håller med dig om dricksen, det har ju gått överstyr nu för tiden.....
    Lever har jag ätit på "lilla Prag" i Göteborg ett par ggr, gudomligt!
    P.S. ser med spänning fram mot nästa veckas ämne....
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/04/krogen.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att tysk korv skulle vara en favorit hos dig kom ju inte precis som en dunderöverraskning ... Korv är gott, underskattas ofta av s k (självutnämnda) finsmakare. Lever rätt tillagad är verkligen gudomligt.

      Radera
  18. Kom denna vecka ihåg att vara med! Roligt att du orkar hålla igång detta!

    https://debutsky.com/2024/04/23/selfie-av-en-i-grunden-positiv-person/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du hänger med, säger jag! Ska vi ta en wienerschnitzel ihop nån dag???? och bara betala dricks om personalen ansträngt sig lite extra?!

      Radera
  19. Kalvlever ja, hur får man ens tag på det? Jag tycker det är otroligt svårt att ens få tag på nötlever, ibland kan jag hitta på ICA Maxi men inte alltid. Levergryta är så gott, jag gör gärna en och fryser ner i portioner. När jag drev värdshus hade vi getgård som granne, vi använde mest den hårda varianten som vi friterade. Som förrätt med tomatsallad eller efterrätt med hjortronsylt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har noll koll på hur ofta kalvlever finns i köttdisken eftersom jag inte lagar den hemma ... men lammlever tror jag att jag sett i alla fall, det är nog också gott? I skolan serverades levertärningar, jag åt med glädje, nästan ingen mer gjorde det ...
      Min mamma gjorde leverbiffar, köttfärs blandad med malen lever, gott med lingonsylt. Tänk att du haft värdshus!!!!

      Radera
    2. finns i frysdisken, sporadiskt i färskdisken

      Radera
  20. Trot eller ej, det är knappt så jag tror det själv... Men jag lyckades få ihop en selfie innan veckan tog slut och gick in i weekend.
    https://kraka.moah.se/2024/04/26/selfie-krogen/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Delar din förtjusning för kinamat och din aversion mot inbakad pizza!

      Radera