tisdag, april 23, 2024

När reprisen är lika bra

Böcker som jag tror/vet skulle tåla en omläsning  det är vad Ugglan & boken vill ha tips om denna vecka, när tisdagen också råkar vara Världsbokdagen. Tre titlar ska det vara! Här kommer mina förslag på böcker som jag tyckte var bra första gången jag läste dem och som ganska säkert är lika bra när jag tar dem i repris:

"Brev från min barndom" (La huella de la infancia) Emma Reyes minns en svår tid i hemlandet Colombia innan hon kunde slå sig fri från klostret och nunnornas hårda nypor som styrt henne sedan mamman försvann, oklart vart. Författarinnan blev så småningom framgångsrik konstnär i Frankrike. Har tänkt läsa om den.

"Mårbacka" är Selma Lagerlöfs självbiografiska trilogi, både spännande som tidsdokument och som skildring av hennes egen uppväxt som var långt från problemfri. Tål att läsas gång på gång.

"Blommor till Algy" (Flowers for Algernon) av Daniel Keyes är en bok som grep mig djupt när jag läste den första gången. Det har blivit fler. Huvudpersonen är en förståndshandikappad pojke som tar till sig färdigheter han aldrig haft: han blir smart och social i ett experiment som också omfattar labbråttan Algy.

Säkerligen har alla tre tidigare förekommit som lästips här på min blogg, men det kommer förmodligen vare sig du som tittar in här eller jag ihåg ... och nu skulle det ju ändå handla om omläsning, eller hur?

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. lite nyfiken på Blommor till Algy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läs den och låt mig veta vad du tycker!

      Radera
  2. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra läsning, väldigt skilda uppväxtförhållanden ...

      Radera
  3. Blommor till Algy blev jag nyfiken på när den refererades till i en film (minns inte vilken). Det hade jag glömt bort så tack för påminnelsen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, i vilken film kan det ha varit???? Det är en fascinerande story hur som helst.

      Radera
  4. Mårbacka har jag läst och jag håller med om att den håller för omläsning. De andra två böckerna blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag vågar vidhålla att de funkar igen!

      Radera
  5. Tre tips som jag inte läst än men blir nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra böcker tycker jag. Förstås ...

      Radera
  6. Mårbacka skulle jag kunna tänka mig att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju tre delar, du kan ju portionera ut dem - måste inte läsas i högsta fart!

      Radera
  7. Tack för tips inget jag läst...än.

    SvaraRadera
  8. Anonym7:40 em

    Mårbackasviten vill jag läsa!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  9. Har inte läst någon av dessa. Har annat av Lagerlöf på min läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selma hör hemma på våra läslistor!

      Radera
  10. Mårbacka köpte jag ganska nyligen i den där snygga Gocken Jobs - utgåvan. jag hade den visserligen innan, men i alla fall. Reyes har jag läst men inte Blommor till Algy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår att du inte kunde motstå Jobs-upplagan ... jag har varit på vippen att köpa den jag med trots att jag har alla delarna ...

      Radera
  11. I Mårbacka-trilogin har jag bara läst den första boken, så jag får väl börja med att läsa de andra. Men Selma håller ju verkligen för omläsning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du måste självklart läsa alla delarna! Håller från första till sista sidan!

      Radera