lördag, april 06, 2024

Rapport om Rapport och Waterloo

Brighton. Eurovision Song Contest. Final. "Waterloo". Vi vann!!!! I dag exakt för femtio år sedan. Just den där kvällen jobbade jag, var redaktör för Rapports huvudsändning 19.30 i Sveriges Television. Redaktionen ägnade melodifestivalen ytterst behärskat intresse, för att uttrycka det milt. Vi hade ingen på plats när finalen avgjordes. Det var ju ingenting viktigt som pågick där!

Någon timme efter avslutad Rapport-sändning fanns i alla fall Nyheten: ABBA hade segrat, med den där låten som Stikkan Anderson, Benny Andersson och Björn Ulveaus skrivit. På scenen var de också en fenomenal ögonfägnad i tajta glitterdräkter och platådojor. Applåder och visslingar! Jublet ville inte ta slut!

Där satt jag med hakan i knät. Utan tvekan var den där segern en riktig nyhet. Den var självskriven i nästa dags sändning. Men hur skulle jag gå till väga? På den här tiden jobbade man relativt ensam på redaktionen som arbetsledare på helgerna, det var upp till mig att ordna detta. Hur det uppdagades vet jag inte, men jag fick koll på att Harald Treutiger, på den tiden anställd på SVT i Göteborg om jag minns rätt, fanns i Brighton. Under över alla under: jag fick tag i honom, minns att detta är långt före mobilernas tid! 

Tror att jag skrek av upphetsning när han svarade. Mitt budskap var enkelt: "HJÄLP! Gör ett nyhetsinslag om ABBA och tävlingen till Rapport!" Harald sa inte ja direkt. Han sa något i stil med: "Ja men jag jobbar ju inte!" Jag bönföll. "Å vad får jag för det då?" undrade den ovillige. kanske retades han bara? Jag hade inte någon som helst rätt att utlova ersättningar  men sa ändå: "Jag bjuder på en kanonmiddag på krogen på Rapports bekostnad nästa gång du kommer till Stockholm!"

Harald  min räddare i nöden.
Harald fick tag i en fotograf och hem till tv-huset kom ett inslag som jag naturligtvis inte minns ett skvatt av, bara lättnaden kommer jag ihåg och att det över huvud taget existerade och gick att sända räckte för mig.

Den där middagen då? Det blev ett svårare kapitel. Väldigt mycket senare, kanske i slutet av 90-talet, kom jag in i en sminkloge där Harald Treutiger just fick lite puder på näsan. Vi hejade, han plirade lite underfundigt och sa på sin trevliga göteborgska: "Å den där middan då? När ska vi käka den?". Lite pinsamt är det, men Harald har aldrig fått sin middag. Klart skämmigt! (Och Harald, om du råkar läsa dessa rader: hör av dig! Jag står för mitt löfte och bjuder på ett mål mat, det får bli för egna pengar men det är en smäll jag tar!!!)

Att ABBA var stekheta var i alla fall solklart. Vilket ledde till att SVT:s dåvarande korrespondent i Storbritannien Ulf Gudmundson sändes från London för att hitta de framgångsrika svenskarna. Det blev fler inslag. Då ställde han till Stikkan Anderson en fråga som gått till tv-historien: Var det verkligen OK att göra pop av ett blodigt slag där så många människor mist livet? Stikkan blev tvärilsken, han hade nog inte alls funderat i de banorna och det gjorde säkert inte majoriteten av publiken heller ...

Segertåget över världen har vi kunnat följa steg för steg sedan dess. Det "svenska musikundret" hade fötts. Hur stora ABBA blev tror jag inte att jag för min del riktigt fattade förrän jag såg dokumentären "ABBA  the Movie" som Lasse Hallström gjorde. Hela Australien vrålade när den svenska kvartetten blev synlig! Och visst, jag blev också ett fan. Skulle gärna vilja se avatar-föreställningen i London men det verkar inte bli av. Fast jag har i alla fall varit i Waterloo. Om nån sjöng? Ja det var väl i så fall jag, då ... men platåsulor har jag aldrig haft.

"Thank you for the music" instämmer vi enhälligt i.                                 Se jubileumsversionen här!

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Är det så längesen?? Ja, det är väl det. Jag vet var jag satt, i vilken soffa, vilken lägenhet, då detta hände. STORT!
    Vilken story det blev med dig och Rapport!

    Och, jag har också varit i Waterloo - på riktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åren de går och går ... detta var ju starten på det som kom att bli det svenska musikundret! Själva Waterloo minns jag mest som en medelstor grön kulle ... det var mer tryck i låten ...

      Radera
  2. Anonym12:36 em

    Minns bara hur vulgo jag tyckte om Abba..jag har dock ändrat mig på den punkten och kör dom ibland på bilstereon..😅

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att inte gilla ABBA, kan jag tycka! En otrolig låtskatt har de gett oss! Thank you for the music ...

      Radera
  3. Harald Treutiger och andra göteborgare kan fixa och hjälpa till, intressanta yrkesår du haft!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det har varit en galen blandning - och en hel del göteborgare också ...

      Radera
  4. LillaSyster2:59 em

    Klart att du måste få till en middag med Harald! Den är han absolut värd. Platåskor.....nä jag köpte inte de färgsprakande jag visade upp i fredags, skulle inte kunna gå en meter i dem. ABBA, musik som håller än idag. Ha en bra lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore kul om han hörde av sig. Vem vet?
      Du var nog klok som avstod skorna. Men man längtar efter sandalväder nu! I går fredag var vi insnöade, nu är marken snart bar igen.

      Radera
  5. Vilken kul berättelse! Du har varit med om massvis med riktigt roliga händelser i ditt yrkesliv. Riktigt roligt! Om jag var dig skulle jag absolut kontakta Treutiger och bjuda honom på den utlovade middagen. Tror han skulle bli oerhört glad åsså kan ni ju "catch up" vad som hänt er under de gångna 50 åren!!!

    Waterloo och ABBA var banbrytande och uppfann en helt nu sound som håller än och lär göra så många år framöver. Ungefär som Beatles skulle jag tro...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har lagt ut lite trådar. Spännande att se om han hör av sig!
      Abba-soundet håller verkligen. Tyvärr blev jag lite besviken på "festen" som SVT just avslutat.

      Radera
  6. Var ju tyvärr aningen för liten för att följa detta från början men efteråt fattade man hur stort det var.
    Treutiger är ju en go gubbe i min värld, väl värd en middag emellanåt tycker jag. ;)

    Ha nu en fin afton.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har väl kommit ikapp Abba nu ändå? :-D
      Hur stort det var fattade nog inten 1974, men med åren har det klarnat!
      Bjuder gärna Harald på käk om han dyker upp.

      Radera
  7. Anonym9:03 em

    Fin story Aina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, herr eller fru eller fröken Anonym!

      Radera
    2. Anonym11:06 em

      Blev fel, Lasse Jönsson 🥰

      Radera
  8. Det var intressant och spännande att läsa om hur du löste din uppgift för att få ett inslag när ABBA vann. Jag har också skrivit ett inlägg om ABBA som är mindre dramatiskt. :-)
    Kul att du också gillar dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att INTE gilla Abba, tycker jag! Vilken musikskatt de gett oss - och frfr allt Benny fortsätter att leverera!

      Radera
  9. Vilket underbart inlägg, wow!!!! Vilken tur att du fick tag i Harald, såklart måste du bjuda honom på middag nu, hihi!
    Hälsningar från ett stort ABBA fan, och du bara måste åka till London och se ABBA Voyage, det är heeelt otroligt!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog försöka få tag i Harald, det borde vara enklare nu än 1974 ...
      Och ja, jag har inte gett upp hoppet om Voyage. Men när????

      Radera
  10. Jag tror jag baxnar! Jag satt och tittade på Eurovision från mitt vardagsrum i Helsingfors, tyckte varken om Abbas outfits eller låten! Och i ärlighetens namn har de skrivit så många bättre låtar, tittade med nöje på jubileumskonserten.Vilket häftigt minne du har och tänk, nu tycker jag att Melodifestivalen har vuxit ut över alla proportioner, ett långdraget segt tvåmånaders inferno för oss här i Sverge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt: många av deras senare låtar är av mycket högre klass.
      Dagens Mello engagerar mig inte alls, tittar inte på sändningarna. Som du skriver: det har tappat proportionerna totalt! Tittande har väl också minskat, men publiken är ändå enorm.

      Radera