onsdag, april 17, 2024

En trio med humor

Att det är viktigt att barn läser, det vet vi. Men vi vet också att läsningen konkurrerar med många andra sysslor, skärmarna nutidens barn har omkring sig från späd ålder blir allt svårare att besegra. Enligt O vill göra en vällovlig insats med Veckans kulturfrågaVilka böcker för barn och unga vill du lyfta fram?

Astrid Lindgren behöver ingen draghjälp. Men hur är det, kommer dagens föräldrar ihåg att plocka fram böckerna av Viveca Lärn (f d Sundvall)? Serierna om såväl Eddie som Mimmi är underbara, och liraren Ludde en bra inkörsport till boken om Zlatan av David Lagercrantz som blir aktuell i lite högre ålder.

Barbro Lindgren fick ALMA-priset och det är hon värd, inte minst för trilogin om en flickas uppväxt: "Jättehemligt", "Världshemligt" och "Bladen brinner", men hon har skrivit galet många bra böcker som med fördel kan läsas även av vuxna  och gärna högt dessutom!

De här tre svenska kvinnorna har inte bara författarskickligheten som gemensam egenskap. Alla tre har dessutom humor, som tydligt märks i deras böcker. Jätteviktigt, det är jag övertygad om!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Viveca Lärn var gudomlig i sin krafts dagar. särskilt när hon läste sina böcker högt. Viveca Sundsvall, sa mina barn. Barbro Lindgren har jag förstås med också. vi delade smaken för det lite absurda och vemodiga, mina barn och jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillade också hennes inläsningar! Och barnböckerna bättre än vuxenböckerna.

      Radera
  2. 3-åringen älskar att klä sig till Pippi, finns fin barnteater, hon och lillasyster såg Babblarna senast.
    ALMA-priser har jag gett till 12-åringen, Brun flicka drömmer av Jacqueline Woodson tyckte hon är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns massor med bra barnteater, väldigt kul att gå på! Woodson är bra, fast det finns andra ALMA-vinnare jag gillar ännu bättre.

      Radera
  3. Anonym5:04 em

    Jag som trogen bokbloggare (därav namnet Pockethexan kunde bara läsa pocketböcker innan jag förstod att man kunde lägga en kudde i knät när man läste tungaböcker) håller verkligen med att det här är en läsvärd trio. Annars kan jag och mina yngre läsare på mina sidor rekommendera Sören Olsson och hans killgängs bokserie "Dexter Olsson adventures" som nya bokfavoriter. Kan varmt rekommendera dem! Kramis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra om Sören O kommit med nåt nytt - Sune är nog inte superhet längre, Bert gillade jag aldrig. Hör inte till de barnböcker jag sparat för nästa generation bokläsare.

      Radera
  4. HM jag visste inte att jag var anonym jag trodde att mitt namn Pockethexan skulle synas....
    Jaha nu såg jag att man måste lägga in sitt namn manuellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tydligen lite hipp som happ med det där - jag vet inte varför ...

      Radera
  5. Tre fina författare!

    SvaraRadera