onsdag, april 24, 2024

Utflykt till våren

I brist på riktig vår utanför min egen dörr uppsökte jag i dag ett ställe där våren står i full blom: Ulriksdals slottsträdgård. Skönt att vila blicken på stora praktfulla uppsättningar, som man visst kan avundas  men de skulle ju ändå inte få plats hemma hos mig ...

Ett och annat fick ändå följa med: en kraftfull kornettblomma i otroligt vacker blå färg. Faktiskt en av min mammas favoriter, hon kallade den dessutom alltid vid dess latinska namn: Streptocarpus. Så det gör oftast jag också!

Dessutom fanns det en minivariant på pelargoner som var jättesöta, så några sådana i rosa ton får samsas med blåspräckliga violer i en balkonglåda som bara står och väntar, gapande tom! Snart så!

En sån här utflykt får mig att tänka på uttrycket att "om inte Muhammed kommer till berget så kommer berget till Muhammed" eller hur det nu är? Fast jag byter "Muhammed" mot "våren". Den ligger mig (berget alltså)  närmre hjärtat. En utflykt till våren blev det!


Den här bilden förtjänar att klickas upp i storlek så att alla skönheter syns!

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Första gången jag ser orange violer. Så fina de är! Kul med din utflykt till Ulriksdals Slottsträdgård som ju också har världens roligaste restaurang med så himla goda soppor.
    Streptocarpus påminner på streptokocker, så jag föredrar nog kornettblomma som jag ska genast googla, då jag inte vet hur en sådan ser ut;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid härligt att gå runt i det där blomsterhavet. Men när det gäller restaurangen har jag nästan tröttnat ... förr var jag entusiastisk, nu är jag inte alls lika förtjust. Men de har suveränt bröd!

      Radera
  2. köpte orange penséer, har äkta gullviva, fick av en 80-årig granne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gullvivor är jättefina - jag älskar förgätmigej också, men någon har sagt att de kräver idelig vattning, precis som lobelia som jag också gillar mycket.

      Radera
    2. glöm inte veckans Kulturfråga

      Radera
    3. Den kommer så sent bara. Men visst!

      Radera