måndag, april 08, 2024

SELFIE om kosläpp

Det drar ihop sig till kosläpp. Hela vintern har de fått stå inne i ladugården. Nog har de väl längtat ut? Ja, jag är helt säker på det. Men nu blir det en SELFIE till de (snart) utsläppta kossornas ära. Hoppas ni inte är laktosintoleranta ... Mu på er allihop!

1. Den fetthalten ska "min" mjölk ha: Här blir det lättmjölk, 1,5 %, även om jag vet att jag lever i mellanmjölkens land (Jonas Gardell).

2. Den osten vill jag ha: Kvibilles cheddar. Tröttnar aldrig. Och till dessert cambozola, en korsning av camembert och gorgonzola. Eller brie, svårt att välja. Men båda görs av komjölk.

3. Den "mjölkmaten" är en favorit: Fannys ostkaka, efter ett gammalt recept i DN. Lite magrare, med keso, men enkel att göra och jättegod (snåla inte med mandeln) med lite sylt! Recept här! (Just det inlägget innehåller en överraskning ...)

4. Den yoghurten serveras hos oss: Med fruktsmak till Maken, ekologisk och naturell lätt- till mig.

5. Om du ska ge namn till en ko, vad ska den heta? Skulle gärna ta till ett av de få finska ord jag kan: Maito. Betyder mjölk, och visst låter det bra? 

6. Har du något ko-minne? Som barn hjälpte jag ofta till att fösa grannens kor från betet in till ladugården när det var dags för mjölkning. Minns ljudet av mjölkmaskinen som pumpade juvren tomma, och dofterna. Min farmor hade en separator, som skilde grädden från mjölken med ett envist brummande som jag också kommer ihåg. Ett annat ko-minne är höjdhopparen Patrik Sjöbergs min när "Kurt Olsson" (Lasse Brandeby) i tv ställer den historiska frågan "Har du koskräck?"

Förra veckan var vi många som bekände vår kärlek till samma blommor, och jag noterade också förtjust att både maskros och lupin hör till favoriterna, sedan kan man kalla dem för ogräs så ofta och mycket man vill ... Här är en lista på deltagarna som grävde i sina blomsterland:  HanneleKinaNettanMia, AnkiCaritaNillaMargaretha, Femfemman, MrsCalloway, Susjos Paula, SmileHanna, BPProfessorDeutschIngrid, Susie Kraka, Rosorochruiner, Gerd. Hoppas jag inte missat någon!

Och om du vill ägna mer tid åt kor kan du klicka upp Kooerativa Quizet hos Arla, upptäckte det på mitt paket med yoghurt nyss. Fem "kunskapsfrågor" om djuren som ger oss mjölken! Här får du också dagens sex "triggerpunkter" klara att kopiera utan mina svar: 1. Den fetthalten ska "min" mjölk ha:  2. Den osten vill jag ha:  3. Den "mjölkmaten" är en favorit:  4. Den yoghurten serveras hos oss:  5. Om du ska ge namn till en ko, vad ska den heta? 6. Har du något ko-minne?

Copyright Klimakteriehäxan

59 kommentarer:

  1. Jag tror du missat mig, jag gjorde förra. Nu sätter jag tänderna i denna. Återkommer!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka roliga ko-minnen som du har! Kurt Olsson var ju suverän och det där med koskräck, haha!
      Här är mitt bidrag idag:
      https://gerd-geddfish.blogspot.com/2024/04/selfie-om-koslapp.html

      Radera
    2. Det hade jag! Ursäkta! Nu är du tillagd.

      Radera
    3. Ditt kominne går verkligen inte av för hackor det heller! Denna gång ska jag inte missa att länka till dig!

      Radera
    4. Haha, glömsk är jag, men vissa saker har jag stenkoll /kokoll på 😂

      Radera
  2. skulle ha svårt att leva utan mjölk/grädde:

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/04/koslapp-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Använder inte så mycket mjölk men ständigt yoghurt, grädde och creme fraiche. Ditt inlägg gjorde lite ont att läsa ...

      Radera
    2. ingen English breakfast-tea utan mjölk

      Radera
    3. Aldrig mjölk i mitt te, vare sig i England eller hemma.

      Radera
    4. jag får väl svara vad jag tycker om... 🙃

      Radera
  3. använder inte så mycken mjölk men än i bakning och matlagning

    SvaraRadera
  4. visst ja, länken också: http://mrscalloway.blogspot.com/2024/04/selfie-v-15-2024.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ost är gott, det kan vi enas om tror jag!
      Minns också farmors hemkärnade smör men var det särskilt gott????

      Radera
    2. fruktansvärt gott! och lite salt. har bara smakat något liknande i Istanbul

      Radera
    3. Kanske var det godare i Turkiet än hos farmor ...

      Radera
  5. Det sägs att man inte ska inta så mycket mjölkprodukter, men det skulle jag inte klara mig utan. Använder alltid grädde eller cremefraishe till sås t.e.x. Kurtan var en härlig figur!
    https://guldkornitillvaron.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att läsa svar idag! Det ena kominnet är bättre än det andra - och alla är jättebra!
      Jag gör sås som du, med ch fr och mellangrädde.

      Radera
  6. Å jag älskar kossor 😍

    https://sainioventil.blogspot.com/2024/04/selfie-och-rojardag.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har mycket att tacka dem för! Undrar om jag ska ta och göra en ugnspannkaka, det var länge sen nu? Apropå mjölkmat, alltså.

      Radera
  7. Tack för ett trevlig ämne som väckte många härliga minnen till liv.
    https://ingrids.home.blog/2024/04/08/selfie-om-koslapp-o-anna-och-idioten/
    Maito skulle jag gärna döpa en ko till!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket fullständigt suveränt kominne du bjuder på!
      Tyckte själv att det var lagom udda ämne att satsa på :-D
      Kossor är på många sätt trevliga djur!

      Radera
  8. Det var ju ett roligt å synnerligen oväntat tema...känner att jag skulle vilja vara en ko ibland, de ser så lugna å förnöjsamma ut oavsett väder står de å glor..... ;)

    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/04/koslapp.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ser de ut att ta livet med en klackspark - eller om det möjligen är med en svansviftning? Vackra ögon har de också.
      Tack för att du hänger med här!

      Radera
    2. Med en svansviftning ... hehe....helt klart å ögonen är snälla

      Radera
    3. Svansen är ju deras enda försvar mot flygfän också ...


      Radera
  9. Ett riktigt kul ämne ... har massor med minnen!
    https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/04/08/glad-mandag-308/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt med alla kominnen - överträffar verkligen mina vildaste förhoppningar! Din Gull-Ros förtjänar en alldeles egen applåd!

      Radera
  10. Förra veckan slog du ju världens rekord med deltagare. Härligt med ett så poppis tema som du är upphovskvinna till!!! Även dagen tema var riktigt roligt och väckte några minnen. För även jag är uppväxt på landet, fast mitt minne är inte i närheten så städat som ditt;-)
    Å du - maito låter nästan lite japanskt:-)
    Här är mitt bidrag:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/04/glad-mandag-med-selfie-om-koslapp.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst bet sig lagårdslukten fast när man varit inne hos korna en stund ... men dels vandeman sig väl, dels fick man väl sanera både kläder och sig själv!
      Jag har inte räknat deltagarna, det borde jag kanske göra. Vet bara att det tar en rejäl stund att kolla hos alla, kommentera deras inlägg både här och där ...

      Radera
  11. Kul selfie. Förde mig i tanken tillbaka till barndomen, och till de djur som helt styrde mina föräldrars... och hela vår familjs... tillvaro.
    Tack för recept. ska testa. Dottrn är förtjust i ostkaka. Här kommer mitt bidrag: https://femfemman.blogspot.com/2024/04/selfie-om-koslapp.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du har verkligen kominnen - och många kanonbra namnförslag som skulle pryda vilken lagård som helst! Så roligt att läsa!

      Radera
  12. https://tankebubblor.se/2024/04/08/selfie-koslapp-kor-mjolkprodukter/
    Jag höll på att skriva chèvre, men den är ju på fårmjölk. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chèvre är väl rent av gjord på getmjölk???? hur som helst är det jättegott!
      Du nämner precis som nån annan kalvdans, jag trodde knappt att det existerade längre ...

      Radera
  13. Så snart jag läst frågorna spårade jag ur, och nu har tillbringat dagen klickandes och läsandes anteckningar och gamla inlägg.
    Men nu äntligen har jag lagt ut mina svar.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ber om ursäkt för att orsakade en urspårning, det var förstås inte avsikten ...
      Kul att läsa dina svar - vi är många som hämtat hem nymjölk direkt från ladugården!

      Radera
  14. Vilken rolig selfie! Har med nöje tagit del av din och flera andras och känt igen mig i olika svar.
    Kan med dina härliga selfiesar lite ångra att jag inte längraebloggar och är med. Men jag är med på mitt sätt. I tankarna. Och jag ar med förra gången det begav sig. Ser tillbaka ibland på de inläggen-
    Hamnade för egen del i barndomen och med minnen från kor både i Västergötland och Norge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kor är djur som verkligen hör hemma i ens vardag, både i Sverige och Norge vågar jag påstå. Vilket rimligen betyder att vi har många minnen och tankar kring dem!

      Radera
  15. Så kul att du fortsätter med dina måndagsfrågor. Tänk att du hittat på 15 st selfieteman! Här är mitt bidrag:

    https://hannaskrypin.se/selfie-15-koslapp/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ost kan ju vara så olika. Hushållsost köper jag också emellanåt, bra att variera tycker jag - och den är ofta på bra extrapris!
      Lite förvånad är jag faktiskt själv över att det (hittills) gått så lätt att klämma fram nya teman. Det blir ett till, minst!

      Radera
  16. https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2024/04/08/en-muu-selfie/ Här är mina kossor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trodde förstås att du skulle strö krossade pepparkakor över din fil eller yoghurt men det gör du tydligen inte - fast den variant du nämner är ju desto lyxigare!

      Radera
  17. https://paulaz.se/selfie-med-ord-koslapp/ Paula har föst ihop kossorna nu på kvällskvisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för härliga svar - du fick mig att leta upp ett gammalt blogginlägg apropå saker man stuvar med mjölk ...
      https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2009/11/en-mammas-obotliga-misstag.html

      Radera
  18. Så kul att läsa dina svar! Cheddar ja, mycket gott...finns ju massor av ostar jag älskar förutom de jag nämnde i min blogg, parmesan ..taleggio...mums mums!
    https://susjos.blogspot.com/2024/04/selfie-mandag-om-koslapp.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hamnar man framför en "riktig" ostdisk är det lätt att tappa fattningen ... för det finns ju som du påpekar mängder av goda ostar!
      Fetaost som du gillar (inte gjord på komjölk dock) är jättegod i en lång rad sammanhang, finns alltid i kylen hos mig. Och dig?

      Radera
  19. Anonym7:40 fm

    Jag tänkte inte vara med, orken trynar... men jag prenumererar ju på Ingrids inlägg och då väcktes det liv i mig :) Nickar instämmande till dina svar: Så här kommer mina https://nacka144.se/okategoriserade/selfie-om-ko-slapp/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra att orken återvände! För dina kominnen går verkligen inte av för hackor!

      Radera
  20. Ja just ja man måste ändra hos dig Åke var det i ovan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge (jag läser alla inlägg uppifrån och ner) är du den enda som verkligen varit med om kosläpp!

      Radera
    2. Nej jag är inte den enda, Ingrid och hennes man Åke drev ett stort jordbruk där på Gotland. Hon hon hade 24 timmars passning i många år där på gården. Hon skötte även bokföringen. Jag har tre gårdar att se tillbaka på, varav en drivs fortfarande. Den kommer jag att följa från 4 hjuling i sommar när djurens släpps. Jag kan inte stå på min fot då och vågar inte ens äventyra min läkning. Så jag kommer att sitta med en kamera på sadeln var så säker :)

      Radera
  21. Roliga och annorlunda frågor! Cambozola kände jag inte till. Här är mina svar https://www.anna-forsberg.se/selfie-om-kor/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du hittar en bit cambozola i Portugal, den är tysk! Roligt att läsa dina svar. Du lyfte fram glassen som en utmärkt mjölkmatsvariant, fattar inte att jag inte tänkt på det innan!

      Radera
  22. Muuu! Här kommer mina svar:
    https://kraka.moah.se/2024/04/09/selfie-koslapp/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller fast vid lättmjölk om jag ska dricka den, men kan gärna använda fetare varianter vid matlagning etc.
      Fint namnförslag till "din" kossa!

      Radera
  23. Jag tror jag missade att välja bara ost av komjölk, något som förstås är självklart med tanke på rubriken. Halloumi görs ju på getmjölk, feta vet jag inte säkert. Glömde nämna filbunke, nu får man inte tag på den här längre men den tillverkade vi själva hemma i kylskåpet, sparade en sked av den gamla, lade i ny mjölk och lät stå i kylen. Himla gott med kanel o jag gillar den fasta konsistensen. Smaken är som baken - delad! Tusen tack för jätteskojiga frågor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Feta (jag googlade) görs på får- och getmjölk. Filbunke - vi gjorde alltid det när jag var barn, precis så som du beksriver. Min mamma fortsatte livet ut, men mest på sommaren. Faktum är att åtminstone i Värmland säljer man filbunke året om och den är inte riktigt lika god som den vi gjorde hemma, men ganska god ändå. Tror det är av märket Valio?

      Radera