onsdag, april 03, 2024

Inte förvånande men ändå ...

Man borde inte bli förvånad, jag vet. April är inte en helgjuten, pålitlig vårmånad. Stundtals är den ett enda skämt. Som nu. Plogen skrapar mot gatan utanför vårt hus, krokus och tulpanblad har blivit osynliga under ett tungt snötäcke. Och däcken på bilen som vi nu kom ihåg att byta efter att ha kört med dubbar som knappt har behövts en enda kilometer ... nu är sommardäck en trafikfara!

Men det är väl så här det är i Sverige så här års: ena dagen vårblommor och strålande sol, nästa dag snösmocka som nästan tar andan ur en. Enligt O ställer Veckans kulturfråga och i dag lyder den så här: Vad förknippar du med våren?

Inser att det rätta och sanna svaret bör vara snö, slask, halka, eftersom jag nog kan betraktas som en pragmatiker. Men det jag vill svara är ljusa dagar, ljumma vindar, tunnare kläder, sjungande koltrastar och spirande växtlighet. 

Att jag avskyr det vita där ute just nu betyder inte att jag inte kan uppskatta annat vitt. Som till exempel det här textila verket från Vårsalongen på Liljevalchs. Lina Can har förenat virkad, stickad och tovad ull med juteväv och resultatet heter "The Knit Dive". Vilar hellre blicken på detta vita än på vyn jag har utanför mitt fönster idag. Att ordet "dive" är med ska nog leda tankarna till formationer på havets botten, där konstnärinnan hämtat sin inspiration. Och visst kan man se några havstulpaner!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Missade bloggselfien i början på veckan, men den kommer här.
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. https://stjarnarve.blogspot.com/2024/04/bloggselfie.html

      Radera
    2. Kul att läsa dina svar - och vad vore livet utan blommor ... att plocka de vanliga, vilda unnar jag mig till skillnad från dig ...

      Radera
  2. Allt är sagolikt vackert i vår trädgård, som sagoskog under snö, så ljust i solsken. Njuter av allt det vackra utanför våra fönster! 🙂 Ska ta en promenad i solsken. Tur att bussarna går, sommardäck i bilen, i slutet av veckan är det plus igen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har också bytt till sommardäck, väldigt olämpligt för vi hade planerat en tur till Värmland. Solen kikar faktiskt fram här också nu, men det blåser ordentligt.

      Radera
  3. Ja, vad ska man säga...aprilväder! Tur nog så har vi vinterdäcken kvar på bilen, inga dubbar dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rapportera att vi, så snart vi lämnat vår egen gata på Södermalm, hade rena sommarväglaget alla milen! Pustar av lättnad!

      Radera
  4. "The Knit Dive" är visserligen en dammsamlare, men ack så vacker! Ett riktigt konstverk!
    Redan på min gamla bil och även nu med Frans så har jag året-om-däck, så kallade friktionsdäck. Men slipper däckbyte och däcken håller bilen stadigt även vid snö och is. Det fick Frans bevisa många gånger sedan jag köpte den i januari.
    Igår natt åkte snöröjnings- och saltbilen många vändor på huvudgatan, så den var isfri. Och nu har den till och med torkat upp. Så du kan nog åka till Värmland ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att det här textilverket tål dammsugning om än inte med starkaste sugeffekten!
      Den där sortens moderna däck skulle jag satsa på om jag köpte ny bil. Som det nu är kör vi många mil med dubbdäck utan att se vare sig snö eller is.

      Radera
  5. väldigt fantasieggande konstverk! ljusare dagar har vi i alla fall även om det är kallt och snön inte riktigt vill försvinna. nattviolen är en underbar orkidé. numera är den fridlyst i Blekinge, men förr fick jag en liten bukett nattvioler på min födelsedag. de är helt underbara!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte sett en nattviol på åratal, men visst är de ljuvliga!
      Textil konst får sällan den uppskattning den förtjänar tänker jag.

      Radera
  6. Ljuset är härligt tycker jag, även om snön inte är så mysig.

    SvaraRadera