tisdag, april 16, 2024

Med uniform i bokhyllan

Ugglan & Boken pekar på att det är Uniformens dag den 17 april, alltså imorgon, och med det i åtanke får tisdagstrion följande tema: Yrken (eller andra roller) med uniform, i handling, titel eller på omslag!

Cherry Ames hade olika sjuksköterskeuniform på alla omslagen till böckerna i den här långa serien som jag verkligen älskade. Cherry började som elev och betade sedan av nisch efter nisch där trevlig vårdpersonal var efterfrågad: hon var vid flyget, hon var privatsköterska, jobbade på kryssningsfartyg och tog också en sväng inom åldringsvården, t ex. Inte mindre än 27 böcker finns det, de flesta skrivna av Helen Wells, fast några också av Julie Tatham.

"Dödgrävarens dotter" (The Gravedigger´s Daughter) av Joyce Carol Oates bygger åtminstone till vissa delar på hennes farmors dramatiska levnadsöde. Handlar om en ung kvinna med tyskjudiska rötter som ensam försörjer sina barn under svåra omständigheter. Oates farmor, Blanche, var den som gav sondottern hennes första skrivmaskin och uppmuntrade hennes författarskap. Hon tillägnas den här romanen, som är en läsupplevelse.

"Från doktor Klimkes horisont" är en samling fristående berättelser av Håkan Nesser, och i var och en nämns åtminstone en doktor ... Historierna är hejdlösa, skrönor som inte går att tro på, men som fungerar bra som underhållning för stunden. Här finns både kärlek, mord och svartsjuka som ingredienser!

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Varierande intressant trio, någon Cherrybok har jag i bokhyllan, även dödgrävaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla mina Cherry är nog utrensade tror jag. Men Dödgrävarboken har jag kvar!

      Radera
  2. Anonym10:30 fm

    Dödgrävarens dotter skriver jag upp! Tack för tips / Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är rätt länge sen jag läste den, men jag tyckte den var riktigt bra.

      Radera
  3. Här har jag inte läst någon, inte ens Nessers. Så den tackar jag för tipset om 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nesser skriver ju så väldigt olika saker! Det här är rätt kul men långt ifrån hans bästa.

      Radera

  4. Jag funderade också ett tag på att plocka med någon sjuksköterska — det saknas verkligen inte sådana böcker. Men Cherry fastnade jag aldrig för — jag föredrog Sue Barton (tror hon hette Anne i svensk översättning). Författaren Helen Boylston var själv sjuksköterska, och många av händelserna i böckerna är hämtade från verkligheten.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskade verkligen Cherry Ames. Men i vilken mån hennes värld liknade en "riktig" sjuksköterskas vet jag förstås inte.

      Radera
  5. Åh Cherry Ames. De böckerna läste jag som barn. Vi hade inte alla hemma men några av dem och jag minns att jag läste och gillade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag formligen ÅT de där böckerna ... Cherry och Kitty, det var tjejer det!

      Radera
  6. Cherry Ames älskade jag som barn. Men dödgrävare, har de uniform? Antagligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dödgrävare - det är väl ett yrke, det ingick också i uppgiften ... nån uniform har de förmodligen inte.
      Om jag inte fick senaste Cherry Ames-boken i födelsedagspresent eller julklapp var livet inte värt att leva.

      Radera
  7. Vet inte hur du gör, att du kommer ihåg så exakt vad böckerna handlade om. Jag är urusel på det. Efter sista lästa sidan har jag "glömt" innehållet. Så egentligen borde jag läsa om varenda bok i mina hyllor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du behöver helt enkelt inte köpa en endaste bokj-l till!!!! Jag kommer ihåg olika mycket, ibland inget ...

      Radera
  8. Dödgrävarens dotter vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror man kan kalla det en av de bättre JCO skrivit. Och hon har skrivit mycket bra.

      Radera
  9. Anonym8:00 em

    Här känner jag igen alla tre böckerna och som jag läst; Minns så väl alla böcker här om Cherry Ames. Har nog läst alla som unga. Guldgrävarens dotter och Håkan Nessers bok har jag också läst.
    Men hade jag varit med så var boken; Allan Mann. Svensken som stred mot Hitler och Stalin given. Kan inte hjälpas. Visserligen är jag partisk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hade boken om din pappa platsat utmärkt här, jag kom inte att tänka på den. Men är glad att jag läst den.

      Radera
  10. Det var Ditte som blev anonym-

    SvaraRadera
  11. Jag har inte läst så mycket av Joyce Carol Oates, så det vill jag göra! Blonde finns t ex här hemma i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Blonde" slukade jag. En bladvändare, tjock men det gjorde inget! Och när jag läst den klart var jag övertygad om att Marilyn själv hade berättat allt för JCO.

      Radera
  12. Tack för tipsen! Har läst andra av Oates och Nesser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två ganska säkra kort, även om jag tycker att båda kan leverera rätt olika, både vad beträffar språk och spännande handling.

      Radera
  13. Böckerna om Cherry Ames verkar ju lite kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tyckte jag då, för länge sen. Då var de omistliga! Men jag vet inte hur de har tålt att åldras ...

      Radera