tisdag, april 02, 2024

Nu blommar det i bokhyllan också

Ugglan & boken anger vad tisdagstrion ska ha för tema och det är bara att plocka fram tre böcker som fyller kriteriet, denna gång:
Blommor (specifik sort eller bara "blomma") i titel, författarnamn eller på omslag.

"Lila hibiskus" (Purple Hibiscus) av Chimamanda Ngozi Adichie får tre ord att dyka upp i min skalle: otäck, sorglig och skitbra. En suverän författare är hon, denna Nigerias litterära (fast okrönta) drottning. 

"Kung Liljekonvalje av dungen" är en tidig Maria Lang-deckare. Den fanns i vårt hem och jag kan knappast ha varit mycket mer än ett barn när jag läste den. Kanske skulle jag uppfatta den som mindre spännande i dag? Vet inte, kan inte gissa. Titeln lånade författaren ur en dikt av Gustaf Fröding,

"Maskrosbollen"
skildrar åtminstone delvis Göran Tunströms ungdomsår i värmländska Sunne, en ort som var lite för liten. Boken har mer än femtio år på nacken, och kan nog klassas som klassiker i dag.

Kan inte låta bli att slänga in ett "extranummer"! Tröttnar aldrig på att titta på (den relativt nya) pocketupplagan av Selma Lagerlöfs memoarer, en jättebra trilogi, här på bild till höger. Gocken Jobs, en i en synnerligen kreativ familj, har skapat blommönstret som pryder omslaget. Läs och se mer om det här!

Uppdatering: Här har man fokus på blommor. Där ute står ju krokus och snödroppar med lite scilla och glatt gula vintergäck. Men vad händer? Jo det börjar snöa! Och inte bara lite glest och försiktigt utan ett rejält oväder som inte ser ut att vilja sluta. Snacka om aprilskämt, en dag för sent och inte ett dugg roligt, men ändå! "Aprilsnö är fåragö" lär det stå i Bondepraktikan, men det är inget att lita på det heller. Tror det finns annan gödning för bönderna att ta till numera. Om du tittar noga på min bild kan du se tulpanbladen sticka upp ur nysnötäcket, som bara blir tjockare och tjockare ... snart syns de inte alls!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. funderar om jag har Maskrosbollen i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vem vet? Spänningen är outhärdlig!

      Radera
  2. Jag önskar att jag kom ihåg vilka Maria Lang jag läste i min ungdom, men det är väl att begära för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon skrev ju ganska många böcker ...

      Radera
  3. Lila hibiskus finns med även i min trio. Har läst annat av Maria Lang och Selama Lagerlöf.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gläder mig att många har upptäckt Chimamanda. Och alla Selma-titlarna i den senaste pocketutgåvan har olika Jobs-blommor som omslag, så fina!

      Radera
  4. Gocken Jobs omslag är så fina. Fröding förtjänar omnämnande. tonsättningen är också fin. har inte läst Maskrosbollen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar Jobs-blommor, hade en period soffgrupp klädd i tyget Rabarber - galet snyggt! Jag tyckte om Tunström-boken men minns den inte alls tydligt i dag.

      Radera
  5. Anonym5:57 em

    Håller med om Chimamandas storhet! Skriver upp Maskrosbollen (Gillade Thunströms Juloratoriet. Gillar även Lagerlöf!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att Juloratoriet är ännu bättre än Maskrosbollen - den är väldigt tidig i Tunströms poroduktion.

      Radera
  6. Jag tänkte ett tag att jag skulle ha en MAria Lang med varje vecka, jag läser ju den serien och ska läsa alla! Men den här veckan missade jag den självklara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att vi är flera som har med just denna i trion i dag!

      Radera
  7. Ja idag var det inte så kul väder, fina blommor i din trio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä å tänk på alla små blommor som hade börjat krypa upp ... har de överlevt detta skitväder?

      Radera
  8. Dina böcker säger mig ingenting, men väl din dagsfärska bild. Dessvärre ligger snön kvar här också, men på söndag ska det viss bli 14 grader. I believe it when I see it...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Maria Lang måste du väl ändå ha läst något av?

      Radera
  9. Maskrosbollen har jag inte läst, men vill gärna. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns den som klart läsvärd.

      Radera