fredag, april 12, 2024

Gott och blandat

Fredagsfrågorna från Elisa Matilda tycker jag denna gång förtjänar just den rubriken, "gott och blandat". Önskar er en trevlig helg!

  1. Vad kommer att spela mest roll när du blir 80? Hur jag mår. Och att barnbarnen inte tröttnat på mig.
  2. Har du lånat eller tagit något du sen aldrig lämnat tillbaka? Hoppas inte det, men naturligtvis kan här ligga någon gammal bortglömd synd och lukta illa ...
  3. Fixar du saker själv, eller låter du någon annan fixa åt dig? Fixar det mesta själv, men blir glad och tacksam om någon annan fixar åt mig.
  4. Vad var din favoritleksak som barn? Mina dockor, som fick åka dockvagn och hade fina kläder som min mamma sydde.
  5. Vilket är det konstigaste djuret? Ålen, som gäckat forskarna i evigheter med sitt mystiska liv. Patrik Svenssons "Ålevangeliet" berättar bra om den där fisken som ser otrevlig ut i livet och som jag inte vill ha tillagad på tallriken heller.
När/om jag blir 80 ... Denna lilla skulptur som finns med på
Liljevalchs vårsalong kan ge en föraning om det som ska komma. 
Hon heter "Haggan" och är gjord i keramik av Stefanie Gripenberg
och jag har faktiskt redan visat henne här på bloggen, men hon
får gå i repris!
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. kanske du tröttnar på barnbarnen först 🙂

    SvaraRadera
  2. Så slarvigt jag läste på fråga 4, jag fick för mig att det rörde sig om favoritkaka. Nu har jag ändrat!
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan, så kan det bli ... Margareta hette en av mina käraste dockor. Som din nalle.

      Radera
  3. den fina skulpturen skulle jag vilja diskutera med konstnären. varför har den fått titeln Haggan? har hon en cigarett och en vinflaska i händerna så må det väl vara henne väl unt? var inte Haggan till salu?
    den hade jag blivit svårt frestad av. är det inte värre att bli 80 så går det väl an? eller är hon dement?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till salu var hon, alla verk på Vårsalongen är det. Däremot minns/vet jag inte om hon var såld när jag var där. Har inget svar på resten av dina frågor, men kan hålla med: om det inte blir värre än så att bli 80 ska man väl kunna stå ut?!

      Radera
  4. Rökt ål är inte dumt, men numera vill jag inte äta ål, för den är tydligen utrotningshotad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är den, god har jag aldrig tyckt att den har varit. Men märklig, det är den,

      Radera
  5. Det är många som inte gillar ål, och de flesta fiskaffärer har slutat sälja den. Men rökt ål gillar jag skarpt. Men som Robert skriver lär den vara utrotningshotad. Ja, då är nog de flesta nöjda i så fall;-)
    Haggan ser förvånansvärt ung ut för att vara en hagga. Dessutom gillar hon att färga håret. Vet inte om jag skulle vara så olycklig om jag såg ut som hon. Vinet och ciggen ingår;-) Eller nej, nu ljuger jag - har ju slutat röka;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hagga är kanske en etikett som inte bara gäller det yttre? Och för inte så länge sen kallade frisörerna de där illröda fulfärgade stråna "klimakterieröda" ... Ja ja, man får se ut som man vill och kan i alla fall, tur det.

      Radera
  6. Se där, en som gillade finklädda dockor! De flesta tycker jag verkar ha haft gosedjur som favoriter. Jag gillade Ålevangeliet mycket, men måste rodnande erkänna att mina kunskaper om ålen redan har blivit lite dammiga. Vi serverade rökt ål på våra julbord på värdshuset, mycket populärt, men jag fick faktiskt nog. Ha en fin aprilhelg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mamma både sydde och stickade flitigt, både till mig och till mina dockor, och det uppskattade jag till fullo. Gosedjur minns jag knappt? Men jag hade en bil, i trä, grön!
      Ål åt vi hur som helst aldrig, bodde väl för långt från deras tillhåll.

      Radera
  7. Åt ål när jag bodde hemma hos mamma. Som vuxen tycker jag att det är så otroligt fett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rent av äckligt ... som jag minns det fast det var länge sen nu!

      Radera