söndag, april 07, 2024

Långpromenad på Arlanda

Denna Skyltsöndag har för ovanlighetens skull en antydan till röd tråd här hos mig och det handlar om kommunikationsmedel. 

Har inte haft ärende till Arlanda på väldigt länge, eftersom vi inte gjort några resor sedan pandemin bröt ut. Nu i januari, efter nästan fem års "flygstrejk", blev det äntligen en tripp till solen. Då visar det sig att Sveriges största flygplats har växt ordentligt sedan vi senast var där, och ombyggnationen verkade ännu inte vara helt klar. När bagaget var incheckat vidtog en promenad som var så lång att jag knappt trodde att vi gått rätt. 

Den som har lite dålig ork i allmänhet eller problem att gå på något sätt får verkligen inte någon kul start på sin resa. Hur har de tänkt? Har de tänkt? Jag har varit på mycket större flygplatser än Arlanda, men då har man som regel planerat med små tåg, rulltrottoarer eller nån sorts bussar för att transportera passagerare från ankomst till gate. Hjälpen man erbjuds på Arlanda är skyltar som anger hur lång tid det kan tänkas ta att gå till respektive utgång (och då kan omöjligen den gåendes fysiska status ingå i beräkningen).

Förvisso är jag inte särskilt hårt drabbad, så sällan som jag reser, och jag orkar gå ganska långt. Men jag hyser den största förståelse för flitiga resenärer som definitivt tröttnat på systemet som man skapat för folk som intet ont anande köpt en flygbiljett och inte alls räknat med att en rejäl långpromenad krävs innan man kan sjunka ner i den förhoppningsvis hyggligt bekväma flygstolen.

En kollega till mig fick nog en dag och skrev av sig i en ilsken artikel som ni kan läsa här. Han reser mycket i jobbet. I sin irritation har han kollat: vissa gångsträckor från incheckning till gate på Arlanda skulle motsvaras av att man tar en taxi för att åka tåg från Centralen i Stockholm, men hoppar ur bilen vid Stureplan för att gå resterande sträcka till perrongen ... Hans undran är om det hade varit möjligt att åstadkomma sämre lösningar när ombyggnadsprojektet sattes i verket. Jag känner stor förståelse för den funderingen.

Bilderna på Arlandas skyltar är tagna vid två olika tillfällen, därav tidsskillnaderna.

Kan det vara så att man glömde bort att använda en vital kroppsdel när ombyggnaden planerades? Bilden från Galleri Blås & Knåda på Hornsgatan i Stockholm.

Här ett transportmedel jag inte visste fanns!

Här handlar det om det i många sammanhang så utmärkta transportmedlet apostlahästar.
Även om man inte så gärna vill slita på dem så hårt som man numera måste på Arlanda.
Men på de här skyltarna handlar det först om att man inte får gå ut alls, sedan att man
måste trava iväg en bit om man vill ta ett bloss. För helt förbjudet att röka på offentlig
plats har det väl ändå inte blivit? 
Skyltsöndag igen, med ganska många bloggare som brukar engagera sig i ämnet skyltar av de mest skiftande slag: Angelgirl, AnkiByblixtraCarita ChristianKajsaLisa LillaSyster, Paula, PettasSusjos ,Stefan,Tony, Åke. Och BP är projektets beskyddare.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. kan gå men sedan får man STÅ minst 34 minuter för att gå in och sätta sig på planet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast nog brukar det finnas sittplatser vid gaten????

      Radera
    2. Anonym8:42 em

      jo, ungefär 5 st för drygt hundra pers, de senaste resorna, många satt på golvet

      Radera
    3. Det har jag aldrig råkat ut för. Tack och lov. Har ändå flugit mycket.

      Radera
  2. Har hört talas om de där promenaderna på Arlanda.
    Läcker neonskylt hos Galleri Blås & Knåda.
    Jodå, mopedbilar rullar i stan, som får köras 45 km i timmen och stoppar upp trafiken mindre än en A-traktor.
    Klurig skylt om rökförbudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att jag aldrig stött på en mopedbil!
      Kunde kanske införas som nån sorts transporthjälp inne på Arlanda???

      Radera
  3. Japp, nu får man gå en hel del på Arlanda, mej stör det inte, man ska ju snart få sätta sig på flyget...och skönt är att bagaget är incheckat och säkerhetskontrollen avklarad.
    Snyggt skyltat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För den som har pigga ben är det väl inte mycket att tjafsa om, men har man en del handbagage och är lite trött och egentligen jobbar så ...

      Radera
  4. Tusen tack för den infon om Arlanda. Jag som har ett ryggelände skulle aldrig klara dessa sträckor utan rullstol, möjligtvis rollator. Löjligt att man inte har installerat "rullband" som på många andra internationella flygplatser. Jag menar det är väl ändå många 65 plussare som vill resa utan "gångträning" innan. Urdåligt enligt mig.
    Gallerians skylt bara ÄLSKAR jag, och så är det rätt färg på moppebilen. Moppebilar är otroligt poppis bland ungdomar här i norrort. De är fruktansvärt störande för "vanliga bilar kan jag säga...
    Ja, en himla tur då att jag slutat röka. Det finns ju knappt några (stackars) rökare kvar. Ett utdöende släkte, det är det vi är;-)
    Tack för en helt suverän och väldigt informativ Skyltsöndag. Stort tack för alla länkar också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul när man kan berätta nåt i anslutning till skyltarna tycker jag, oftast kan man kanske inte det? Och jag tror att även en del yngre tycker det är trist med en halvtimmes promenad under Arlandas tak. Tänk små barn, tänk mycket handbagage. Klart illa planerat, därom råder inte minsta tvivel.

      Radera
  5. Snyggt skyltat! Och visst kan avstånden ibland kännas och vara långa på Arlanda. Vi flyger ganska ofta men har inte upplevt det som jobbigt. Men ska en till F-piren eller landar där är det en bit. Men tursamt nog kan en få hjälp om en har svårt att ta sig fram. Man bokar det i samband med biljetten. Jag har stora ryggbesvär men har hitintills kunnat ta mig på egen hand. Bra så.
    Instämmer absolut i att fler rullband borde finnas.
    Skylten från Blås & Knåda passar bra här.
    Moppebilar är det gott om , kanske mest i förorterna, men en tänker inte alltid på att det är en sån. Nästan enda kännetecknet är att de bara får köra i 45km/h och det gör ju andra bilförare ganska irriterade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Evig tur att man kan boka rullstol. De som kör dem får nog in rätt många steg på sina stegmätare ...
      Om mopedbil: Fast på många gator får ju ingen köra fortare än 30 så då borde det inte bli så problematiskt ... märkligt att jag aldrig stött på en mopedbil! Förrän denna då!

      Radera
  6. Anonym4:04 em

    Uselt värre m Arlandas s k ”lösning” för folk. 😖

    SvaraRadera
  7. Ojdå, ja jag har inte flugit heller på många år,så hur Arlanda flygplats ser ut idag har jag inte en susning om. Men det verkar ju inte vettigt alls, så kan det väl inte vara meningen utan det är under byggtiden det är långa avstånd att gå till gatearna? Du fick dock fina skyltar. Moppebil har jag ibland funderat på att skaffa för att ta mig fram kortare avstånd när man vill till platser dit bussar inte går. Men även en liten moppebil behöver en parkeringsplats...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som jag förstår det är avstånden som dom är, allt framgent. Men något borde göras!

      Radera