tisdag, april 09, 2024

Först och sist

Ugglan ger instruktioner för ännu en tisdagstrio. Nu ska det finnas "första" eller "sista" i boktiteln.

Jag kommer direkt att tänka på den just nu släppta, mycket omtalade och tämligen enhälligt hyllade "Den siste teaterdirektören: berättelsen om Benny Fredriksson" av Johan Hilton. Fredriksson var skådespelare, regissör och chef för Stockholms stadsteater, dessutom gift med operasångerskan Anne-Sophie von Otter. En mäktig man i nutidens kultur-Sverige. I och med sitt självmord har han kallats ett offer för metoo-vågen.

"Min första krets" av Olof Lagercrantz var en sån där bok man "skulle" läsa och jag gjorde det. En mäktig man i dåtidens kultur-Sverige skriver självbiografi på ålderns höst. Känns inte som om den gjorde något större intryck på mig, men kanske var jag för ung när jag läste?

Vilhelm Mobergs "Sista brevet till Sverige" läste jag om för för bara något år sedan. Den åldrade utvandraren ser tillbaka på sitt liv, i denna Utvandrarseriens fjärde och sista del. Karl-Oskar heter Charles O. Nelson. Evigt grön läsning (förstås) för alla i alla tiders kultur-Sverige.

Nu råkar vi i vår familj redan ha utvandrarserien i flera olika versioner, både i inbundet skick och som pocket, men nu upptäcker jag en senare pocketversion som utlöser min villhöver-reflex. Böckerna har helt fantastiska nya omslag! Det är broderier som skapats och sytts av textilkonstnären Karin Holmberg. Hon har verkligen lyckats omsätta historierna i sina bilder. Så fina! Och allra finast det sista och fjärde!
Copyright Klimakteriehäxan

28 kommentarer:

  1. inte skaffat Karin Holmbergs konstverk till min Mobergs-hylla, där 17 blandade upplagor av hans böcker samsas

    SvaraRadera
  2. Jag minns när Min första krets kom, men jag läste den aldrig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror nog man kan leva gott ändå ...

      Radera
  3. Sista brevet till Sverige funderade jag också på men ratade i sista sekund. Men den serien har jag ju läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker alla fyra delarna är superbra.

      Radera
  4. Sista brevet till Sverige är den enda jag har läst i din trio och jag önskar, ibland, att jag hade modet att läsa om alla fyra böckerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vet du jag är nog nästan säker på att de håller, utan minsta problem!

      Radera
  5. Jag tycker också väldigt mycket om den utgåvan av Mobergs böcker. Än så länge har jag bara läst den första och den älskade jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra berättelse blir det av utvandrarnas öden. Många olika personer som man engagerar sig i, inte alls bara Kristina och Karl Oskar!

      Radera
  6. Sista brevet till Sverige har jag läst. Fast det var länge sedan förstås. Den siste teaterdirektören blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja boken om Benny F verkar ju ge en hel del mer än hans historia. Frestande. Fast jag avvaktar nog pocketupplagan som jag brukar ...

      Radera
  7. Den utvandrarserien vill man köpa så fina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fina - och originella! Kul när förlagen anstränger sig lite extra.

      Radera
  8. Sista brevet till Sverige letade sig in i min trio också. De där fina böckerna i Utvandrarserien, var det storpocket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej normalstora pocket som jag fattat det. Men visst är de superfina!

      Radera
  9. Mobergs böcker har jag läst. Helt fantastiska.

    SvaraRadera
  10. Sista brevet till Sverige har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bitvis rätt sorglig ... men bra att sätta en slutpunkt för Karl Oskar som fick bli "riktig" amerikan utan Kristina.

      Radera
  11. Anonym8:12 em

    Utvandrarserien 👍
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  12. "Sista brevet till Sverige" har jag läst för många, många år sedan. Så den skulle jag ju kunna läsa om i en "ny förpackning", då jag ändå har glömt det mesta av innehållet i boken;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kanske ska börja från början, med "Utvandrarna"? Jag läste om den med stor behållning men det är några år sedan nu.

      Radera
  13. tragisk historia med Benny Fredriksson. Sista brevet till Sverige är en underbar bok. Olof Lagercrantz var en fantastisk stilist

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ja och ja! Helt överens på samtliga punkter!

      Radera
  14. Intressant med tisdagstrion. Boken om Benny Fredriksson har jag läst. Med stort intresse. Hörde också författaren på radion berätta om Benny och boken. Så hemskt att han skulle välja att ta sitt liv. Tänk denna jakt som var.
    "Mon första krets" läste jag på gymnasiet. Var nog också för ung när jag läste den och har inte läst den igen.
    Mobergs "Sista brevet" tyckte jag mycket om liksom alla hans böcker. Har flera kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj har du redan hunnit med Benny F-boken, hängde du på låset? Jag inväntar troligen pocketupplagan ...
      Mobergs böcker kan jag inte skiljas från.

      Radera