lördag, april 13, 2024

Nummerbyrån

2019 

-Det var året då Sara Danius avled i cancer, efter en turbulent tid när hon var Svenska akademiens ständiga sekreterare, en post hon lämnade 2018 (och akademien lämnade hon helt i början av 2019). Men det är till Sara Danius minne som vi idag högtidlighåller Knytblusens dag. Danius älskade knytblusar och var med om att ta fram flera modeller tillsammans med klädskaparen Camilla Thulin, bl a i ett svart tyg med röda kvinnokampssymboler på. Jag har haft knytblus men tror inte jag har någon i dag, så jag sänder dagens upphovskvinna en oknuten tanke, fem år efter hennes död. 

4 kommentarer:

  1. dog alldeles för ung, kämpade med cancer. Sidenkatedralen : och andra texter (2020) av Sara Danius är en samlingsvolym med publicerade artiklar och essäer i skilda ämnen, samt hennes favoriter inom fotokonsten.

    SvaraRadera
  2. LillaSyster7:57 fm

    Oj, är det verkligen fem år sedan hon gick bort - känns inte så längesedan. Knytblusar är inte min grej. Hon hade verkligen många olika kreationer på sina kläder, själv är jag inte lika vågad. Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hennes klädstil var speciell - och passade henne superbra, men kanske inte nåt för alla andra ...

      Radera