onsdag, juni 22, 2016

Kunde ge mig attan på det!

Det låter som en självklarhet, men det är skönt att få det bevisat: folk som använder ett nedsättande språkbruk om kvinnor, oftast med sexuell innebörd, är inte särskilt smarta, tvärtom.

Däremot är användandet av svordomar och osande eder i allmänhet snarare ett tecken på intelligens och ett utvecklat språk med ett väl tilltaget, nyansrikt ordförråd.

De storsvärande människorna har också lättare att kommunicera med andra oavsett typ. Svordomsanvändarna är dessutom duktigare på att "tala med bönder på böndernas språk och med lärde män på latin" som Erik Axel Karlfeldt rekommenderade på sin tid ...

Så vi som har lite onödigt lätt att ta till kraftuttryck ska inte sörja alltför mycket över det ändå. Och det kan vi tacka två amerikanska forskare för. Deras slutsatser presenterades i fjol, jag upptäckte dem nyss  och med goda nyheter är det tveklöst så, att det definitivt är bättre att få dem sent än aldrig! Det kan man ge sig attan på, för att tassa bland fulglosornas mildare varianter.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. (bevisat också att rasister har låg IQ och låg utbildning)

    SvaraRadera
  2. professor Lars-Gunnar Andersson i Göteborg har skrivit en bok om svordomar (Fult språk 1985), precis som du säger har användandet av svordomar inget med utbildning eller kön att göra.

    SvaraRadera
  3. som sagt, göteborgare visste detta redan för 30 år sedan - du kan få låna boken.

    SvaraRadera
  4. Tack för erbjudandet men jag tror jag nöjer mig med det jag läst! Men visst är det skönt att få svart på vitt ibland!

    SvaraRadera
  5. Så då ska man låta sonen få svära hej vilt då? Njae, jag tor rinte jag ska låta sonen få läsa varken den boken eller artikeln. Han lär plocka upp alla ord han behöver - och inte behöver - ändå. :D

    Men skönt att veta, jag har lite för enklet för att blanda upp språket med fulare ord och jag anser mig ha ett rätt bra ordförråd och jag tror nog inte jag har minst normalbegåvning i alla fall.

    SvaraRadera
  6. Håller med dig Emma om att svärande barn har begränsad charm ... och nog har väl också jag hävdat att flitigt bruk av "fula ord" bara visar brist på andra ... men ibland åker vi ju dit ändå eller hur? Nu kan vi trösta oss med vetenskap!

    SvaraRadera
  7. barn håller vi utanför denna forskning!

    SvaraRadera