fredag, juni 17, 2016

Historier med historia

Denna veckas jerka är inget mindre än en dubbelfråga:
Finns det någon tidning som du kan tipsa om? Alternativt, finns det en tidning som du saknar trots det enorma utbudet som finns i dag? Och så en "bonusfråga": Koko är nyfiken på om du kan tipsa om några historiska romaner. För att vara mera exakt ”historiska romaner som är (någotsånär) historiskt korrekta”, dvs. sådana där man kan lära sig något om perioden och inte sådana där det är nutidsmänniskor i periodkläder.

När det gäller tidningar så måste jag nog svara nej. Prenumererade länge på Filter som ofta hade bra reportage, men min tid verkade inte räcka för att läsa den också. Har bläddrat i några nummer av "Vi läser" utan att bli lyckligare.

"Historiskt korrekta" historiska romaner är ju ett minerat fält. Fråga Herman Lindqvist bara! Det hindrade inte mig från att uppskatta hans "Axel von Fersen: kvinnotjusare och herreman". Men "Hanta Yo" av Ruth Beebe Hill bygger på hennes egen doktorsavhandling om sioux-indianerna och jag älskade den! Sedermera blev den misshandlad i en tv-serie men det ska vi väl inte skylla boken för.

En riktig bladvändare tyckte jag att "Snöblomma och den hemliga solfjädern" (Snowflower and the Secret Fan) av Lisa See var. Om kvinnors liv i Kina på 1800-talet, välliknande verkligheten om jag förstått saken rätt.

Med svenska förtecken finns flitiga Maria Gustavsdotter. Hon har gett ut en hel drös böcker som tittar bakåt i tiden. Den första av hennes alster jag läste, "Från din syster Lovisa", tar oss med till tidigt 1900-tal och ett missionärsliv mycket långt hemifrån. Historien bygger på tvåhundra autentiska brev hem från en kusin till Marias mormor, vilket bör garantera äktheten. Härlig läsning!

Flera Stockholms-skildrare har gjort duktig research. Måste väl komma ihåg Per Anders Fogelström! Och Lena Kallenberg är en modern arvtagare, med "Apelsinflickan" bland andra titlar.

Vad andra bokbloggare rekommenderar med historisk touch kan du kolla med ett litet klick här!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Hermann är bra, roligare än mina historielektioner....

    SvaraRadera
  2. (att historieforskare inte gillar Herman Lindqvist kan man strunta i!)

    SvaraRadera
  3. Håller med om det där med "historiskt korrekt". Det är ju liksom ingen som vet det längre, alla de som visste är döda. Alla bara gissar, visserligen är det alldeles säkert kvalificerade gissningar, men det är ändock gissningar.

    SvaraRadera
  4. Intressanta tips! Jag måste ta och läsa fortsättningen på Fogelströms :)

    SvaraRadera
  5. Lisa See har jag också läst. den var bra. läste också Anchee Min, Kejsarinnan Orkidé, Kinas sista kejsarinna. Maria Gustavsdotter verkar också lockande

    SvaraRadera
  6. Intressanta tips :)

    SvaraRadera
  7. Tack för många fina tips.

    SvaraRadera
  8. Per Anders Fogelströms Stockholms-serie är helt suverän.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar också tidningen Filter som jag haft till och från. Just nu finns den hos Readly så jag får läsa utvalda reportage där.
    Sen måste jag läsa Fogelströms serie någon gång!

    SvaraRadera
  10. Hermans böcker är bra! Min favorit är Historien om Spanien.

    SvaraRadera
  11. Ja Herman Lindqvists böcker är riktigt bra, det tänkte jag inte på.

    SvaraRadera
  12. Tack för många bra tips på historiska romaner! Håller med om Vi läser, fastnade heller inte riktigt för den, provade visserligen bara läsa ett lösnummer. ;)

    SvaraRadera