fredag, juni 24, 2016

Vem är jag lik?

Fredag. Midsommarafton. Bokbloggsjerka:
Vilken karaktär (bok/tv/film) identifierar du dig mest med (både positiva och negativa likheter/egenskaper är välkomna)?

Se det var en fråga det! Jättesvår! Med en inbyggd chans att avslöja den självbild man går och bär på, kanske en bild ingen annan någonsin varit nära att ens snudda när vi haft kontakt ... Bok- och filmtitlar snurrar i min skalle, hjältinnorna avlöser varandra.

Men hur jag än letar kommer jag bara på personer jag kan önska jag vore lik. Det är inte riktigt samma sak! Om jag ändå ska tvinga mig till ett svar? Då tror jag att jag hamnar bland gamla kollegor, som är huvudpersoner i sina egna alster: amerikanska Erma Bombeck och svenska Barbro Alving.

Låt mig bara konstatera att jag vet att jag har långt, väldigt långt, till deras formuleringsförmåga, humor och sätt att betrakta sin omvärld. Fast det kan ju inte vara fel att ha förebilder.
Och hade jag påstått att jag identifierar mig med allas vår hjältinna Pippi Långstrump eller Vivian Ward i "Pretty Woman" skulle ni ändå knappast ha trott mig!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Jag måste fundera länge om jag ska komma på någon karaktär som jag önskar jag vore lik. I så fall Barbra Streisand, att sjunga som hon vore en dröm!
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Det är ju väldigt ofta som man (i alla fall jag) känner igen vissa drag hos vissa karaktärer, men sällan (aldrig) alla. Då hade ju boken/filmen handlat om mig :)

    SvaraRadera
  3. Det var verkligen en svår fråga den här veckan.

    SvaraRadera
  4. en får plocka lite här och lite där

    SvaraRadera
  5. Om jag ska välja en fiktiv figur där igenkänningsfaktorn är som högst så är det nog Sheldon Cooper i 'The Big Bang Theory' - skrämmande nog! Och än mer skrämmande är väl att jag saknar hans extremt höga intelligens. :D

    SvaraRadera
  6. En riktigt, riktigt jobbig fråga den här veckan.

    SvaraRadera
  7. Vivian Ward ja... Jag valde en person i en annan film med Julia Roberts!

    SvaraRadera
  8. Ja, det var en klurig fråga denna vecka.

    SvaraRadera
  9. Det var en svår fråga tycker jag. Men det låter som inspirerande personer! :)

    SvaraRadera