måndag, juni 20, 2016

Djurliv

Ni har också hört det: det råder brist på blommor. De räcker inte för alla insekter som vill ha godiset bara blommor bjuder på.
Jag vet hur den där bristen kan avhjälpas.

Om alla med tillgång till en grön plätt planterar en trädgårdshibiskus är saken ordnad! Vilken humlefest som pågår! Surret flygfäna bjuder på är riktigt trivsamt. Busken är dessutom snygg och snäll, övervintrar år efter år. Allt jag gör är att jag plockar bort de torra blommorna och gamla kvistar.

Lägg till detta ytterligare ett storverk jag uträttat i den för mig mycket ovana trädgårdsbranschen: jag har satt upp en spaljé och knutit upp rosen som, i samband med fasadmålning, skars ner till bara stumpar. Men se! Också den lever! Nu gäller det bara att solen får den att vända bladen åt rätt håll. Blommar gör den redan.

Störst av allt här i Barndomslandet är dock konstaterandet att vi inte verkar ha en enda mördarsnigel. Fast skulle de drista sig fram har jag rustat mig med ett av de tre tillåtna motmedel som finns i Sverige. Har jag investerat i "Snigelfritt" i onödan sväljer jag förtreten för lyckan att slippa de äckliga djuren.

Utanför köksfönstret slank nyss en mård förbi! Ett djur jag tidigare bara sett på bild, aldrig sett IRL, varken här eller någon annanstans. Men älg, räv och rådjur knallar omkring i närheten. Varg och björn också, sägs det. Hoppas de är räddare för mig än jag för dem.

Ros! Vänligen notera spaljén som syns i höger bildkant ... jag har satt upp den alldeles själv!
Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. mård, kul! Vanlig sax funkar mot mördarsniglar, Snigelfritt är slöseri... funkar inte i regn, knappt annars heller. Mina två växter var söndertuggade....

    SvaraRadera
  2. (jag slår sniglar med vanlig sten, kan ligga när de ligger)

    SvaraRadera
  3. Det var humlorna och bina som fick mig att börja odla blommor på balkongen. Har dock ingen trädgårdshibiskus, tror du att den fungerar i kruka?

    SvaraRadera
  4. Köp en påse blandade blomfröer och sprid ut i vägkanten, i parken där det ser lite tomt och tråkigt ut: Guerilla gardening!

    Det gillar insekterna!

    SvaraRadera
  5. Hannele - det har dykt upp sniglar nu om än inte i mängd ...
    Vonkis - jag googlade, det verkar som om man kan ha trädgårdshibiscus i kruka också!
    Emma - tänk om det skulle funka!!!

    SvaraRadera
  6. Oh! Det funkar! Googla på det!

    SvaraRadera