lördag, juni 04, 2016

Lördagscitat: I am the greatest

"Muhammad Ali kallade sig den störste. Men han var faktiskt mer än så. Ingen annan idrottsman har varit lika betydelsefull för sin samtid. /.../ För även om han dansade som en fjäril och stack som ett bi i ringen, satte han minst lika stora avtryck som aktivist och talesman för svartas rättigheter."

-Anders Lindblad i krönika i Svenska Dagbladet i dag efter att den legendariske boxaren Cassius Clay/Muhammad Ali avlidit, 74 år gammal. Han led av Parkinsons sjukdom sedan länge men hade, det är expertisen tämligen enig om, fog för sitt gamla påstående: I am the greatest! Fler citat att förgylla din lördag med hittar du om du klickar här. Och om du klickar här ser du  Janne Lorentzons utmärkta inslag om Alis dramatiska liv och karriär, sex intressanta minuter från SVT Sport. 
Bilden lånad/stulen från Atlanta Black Star.

5 kommentarer:

  1. fint när han fick tända Olympiska elden.

    SvaraRadera
  2. Kul citat om Ali. Såg honom aldrig dansa, för jag blundar alltid när det är boxning.
    Antagligen blir Zlatans ord : "Jag kom som en kung, men lämnar som en legend",
    också sådant man minns i framtiden.
    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Läcker man, helt klart.
    /Kiki

    SvaraRadera
  4. Jodå minns att jag såg honom i ringen men boxning har aldrig varit min melodi men han var en storhet i ringen det måste jag erkänna.

    SvaraRadera