lördag, juni 18, 2016

CITAT: Sanna ord – olika språk

Henrik Tikkanen var en sorts geni. Finlandssvensk författare, journalist och tecknare/konstnär. Ändå är han i Sverige numera nog mest känd för att han var gift med den mycket yngre Märta, som berättat om deras stundtals mycket dramatiska relation i många olika sammanhang, (först och) framför allt i boken "Århundradets kärlekshistoria".

Deras gemensamma liv började med en reportageutflykt för Hufvudstadsbladet. Hon en ung oerfaren reporter, han en ärrad tidningstecknare. De föll pladask för varandra och levde tillsammans tills Henrik dog 1984, bara 60 år gammal. Men det var inget enkelt äktenskap, och det har inte änkan väjt för i sina texter.

Om citatet ovan speglar relationen vet jag förstås inte. Men Henrik Tikkanen lämnade mängder av fenomenala formuleringar efter sig. Eller vad sägs om: "Det första en invandrare bör lära sig är svenska fördomar"? Ett annat utmärkt exempel: "Jag skulle vilja bli så rik att jag hade råd med min nuvarande levnadsstandard."

I Dagens Nyheter fanns han regelbundet och länge med bidrag som det ni ser ovan. Och nu medverkar han minsann som Klimakteriehäxans bidrag i bloggarstafetten LÖRDAGSTEMA/Citat!
Kolla fler här!

Copyright Klimakteriehäxan (och Henrik Tikkanen)

5 kommentarer:

  1. Kärlekens språk trodde jag var samma över hela världen men tydligen inte för oss svenskar haha
    Små bra annorlunda citat :)
    Ta hand om dig och Tack för att du delar bra citat
    Önskar dig en underbar Helg !!!
    KRAM

    SvaraRadera
  2. Det är ju tur att inte kärleken inte alltid behöver så mycket språk utan handling också.det är tur att någon för de bra sakerna bidare
    Ha det gott och njut söndagen
    kram Meta

    SvaraRadera
  3. Hej, lite underfundig man det där...Minns att jag läste Århundradets kärlekssaga som mycket ung och förstod ingenting, sen läste jag om den trettio år senare, då började det gå upp ett liljeholmens...
    Tack för ett finfint inlägg och fortsatt trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Välkända citat ... han var nog en alldeles speciell man, han Henrik Tikkanen. Minns att jag berördes djupt av Märta Tikkanens bok. Tror jag ska läsa om den och se vad jag känner så här snart 40 år senare.
    Önskar dig en fin söndag!

    SvaraRadera
  5. hans små aforismer är fantastiska.

    SvaraRadera