tisdag, juni 21, 2016

Tisdagstema PRYLAR

Ofta hör vi att vi fäster oss för mycket vid prylar, ger döda ting mer tyngd och betydelse än de är värda. Det är säkert sant.
Men lika sant är att vi inte har vett att uppskatta många små till synes obetydliga saker som vi ständigt har nytta och glädje av i vardagen.

Så när tisdagstemat denna vecka är PRYLAR väljer jag två sådana "uppfinningar" som förgyller mitt liv, om än i mindre skala  för det handlar förstås inte om själslig gemenskap eller evig lycka, men ändå ...

Först vill jag lyfta fram min eltandborste. Glömmer aldrig vårt första möte. Jag var euforisk. Det kändes som om jag fått nya, blanka, fantastiska tänder i en handvändning! Den effekten försvann tyvärr med en tids flitigt bruk, men om jag idag tvingas ta till en gammaldags borste känner jag stor saknad. Och när jag ibland stöter på folk som inte anammat elvarianten blir jag både sorgsen och upprörd. De vet ju inte vad de går miste om! Lägg därtill att både tandläkare och -hygienist tillhör eltandborstens tillskyndare.

Pryl nummer två kräver inget elnät, inga reservdelar, sparar tid och kladd. Äggskivaren är genial, håll med om det! Dock är geniet bakom uppfinningen inte känt, åtminstone inte av Google. Synd, för den människan är värd mycket beröm. Resultatet när man använt den är en snygg äggmacka med jämna skivor, allt efterarbete som behövs är en snabb sväng med diskborsten. Och jag har haft samma skivare i mer än 40 år, fick min i present, mest på skämt, när jag hade min första egna lägenhet! Vem hade kunnat ana hur trogna vänner vi skulle bli!?

Andra människor väljer säkert att lyfta fram andra prylar. Klicka här och kolla  och ha en trevlig tisdag!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. och äggkokaren använder vi varje morgon! Eltandborste toppen även för barnbarn.

    SvaraRadera
  2. Två användbara prylar! Min äggskärare har jag nästan glömt bort men nu ska jag leta rätt på den!
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Oj Hannele - äggkokare! Den har jag inte sett på länge!!!

    SvaraRadera
  4. Kommer ihåg när jag i min ungdom hjälpte brorsan på hans lunchrestaurang. Han höll på att få spader på mig när jag skar upp ett ägg med en kniv, hade aldrig använt en äggskärare. Blev så klart jättekladdigt och inte så snyggt.

    Vet en fd kollega som använde sin äggskärare till mer än ägg, t ex perfekt att skiva champinjoner med. Men jag tror att han avverkade några äggskärare per också.

    SvaraRadera
  5. Min äggskärare är väl ungefär lika gammal som din och fungerar fortfarande jättefint. Jag använder den nästan varje dag.
    Jag är ledsen över att det inte gick att läsa artikeln i NT eftersom den tydligen var stängd. Varför begriper jag inte. Jag brukar ju läsa massor av artiklar i andra tidningar utan att vara prenumerant.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. Borste hade ju jag också som pryl, men inte tandborste ;) Jag har förbrukat minst två äggskärare, antingen dålig kvalité eller dålig hantering.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med om båda prylarna. Fast här kallas den senare för "äggtasöndern" sedan någon av oss för många år sen inte kom ihåg vad den hette. (En kavlificerad gissning är att det var jag.) Namnet lever kvar och hela familjen kallar den så.

    SvaraRadera