tisdag, juni 14, 2016

Tisdagstema VALMÖJLIGHET

Visst är det märkligt att stora beslut kan verka lättare att ta medan man vrider och vänder i evighet på mindre viktiga avgöranden? Vi minns väl alla hur Gösta Ekman i en av Svenska Ords revyer (Gula Hund?) skulle köpa kvällstidning och genomgick enorma våndor i valet mellan Aftonbladet och Expressen!

Andra så gott som dagliga val som ofta utlöser om inte diskussioner så i alla fall meningsutbyten är exempelvis om vattnet ska vara med eller utan bubblor. Och hur är det nu, passar rött vin lika bra till lax som vitt? Är smör alltid nyttigare än margarin oavsett fetthalten?

Att vit klädsel anses olämpligt på bröllop eftersom det kan tänkas konkurrera med bruden vet vi. Men törs man välja svart (otänkbart förr i världen, i perioden efter de svarta brudklänningarna)? När etikettsreglerna står som Ribbing-spön i backen får vi lära oss att herrar inte ska välja bruna skor på kvällen och att shorts är helt fel klädkod på kontoret.

Då middagen är aväten frågar servitrisen eller värdinnan om den nu mätte önskar kaffe. Eller ska det möjligen vara te? Där brukar valet oftast vara självklart, men sedan kan man ju tveka ändå: koffeinfritt eller vanligt?

Så där håller vi på. Vardagsvalen är många. Vi kan vända och vrida på argumenten, debattera för eller emot  så länge det gäller småsaker. Men när det kommer till viktigheterna är vi betydligt mer restriktiva med att yppa våra åsikter.

Svensken håller exempelvis hårt på valhemligheten när det handlar om politik. Samtidigt som många analytiker kommer fram till att på det området har vi, trots många partier, relativt lite att välja mellan när det handlar om verkliga och avgörande ideologiska skillnader, även om det yngsta riksdagspartiet gett ny energi åt den diskussionen.
Däremot väljer vi gärna och mycket lättare sida när kandiderande politiker finns utomlands. Alla är för eller emot Donald Trump och Hillary Clinton!

Hur ser då mina vardagsval ut? Tja, numera köper jag varken Expressen eller Aftonbladet. Använder både smör och margarin. Går sällan på bröllop men då inte i svart. Vill inte ha rödvin till fisken. Efter middagen tackar jag ja till kaffe, med koffein.

Så var det det där med politiken. Å nej, här blir det ingen träda-fram-are! Inte ens min familj vet vilken valsedel jag stoppar i urnan när det är dags. Den valmöjligheten är den som vi borde värna och uppskatta allra mest, den som människor i andra länder går i döden för. Och som ändå förvånansvärt många svenskar väljer att strunta i.

Copyright Klimakteriehäxan

Ni har redan listat ut att denna veckas tisdagstema är just VALMÖJLIGHET och nu har ni möjligheten att välja att klicka här för att se vad andra bloggare valt en vanlig tisdag i juni!

8 kommentarer:

  1. Ja nog är dom många alltid vardagsvalen
    och det gäller att ta rätt.

    SvaraRadera
  2. Vi fattar ju beslut i stort sett hela dagarna och det är jobbigt ibland! Tycker din beskrivning är riktigt bra. Vi har nog för stort urval såväl varor som upplevelser.
    Jag väljer gärna rödvin till ugnsbakad lax men vitt till rökt lax.
    Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  3. Du har så rätt i det du skriver. Något annat än partitillhörighet som man absolut varken får fråga om eller berätta är hur stor inkomst man har. Åtminstone när man inte är pensionär. DÅ får man däremot gnälla och tala om hur lite pengar det blir över när skatten är dragen. Men inte annars. Det är tydligen annorlunda i USA - där är det inte tabu när det gäller inkomsten har jag hört.
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Och jag som är så hopplös på att välja! Att sätta en meny i mina händer är nästan tortyr! Bufféer är bra, där kan jag välja lite av allt! Eller plocka godbitarna ...

    SvaraRadera
  5. det är ju så att man alltid måste göra ett val....även att inte välja är ju ett val man tar :-)

    SvaraRadera
  6. Så många kloka ord om vår vardag och våra valmöjligheter! Jag har för vana att välja snabbt och koncist, vad det än gäller, för att sedan, i värsta fall, få ångra mina val. Gäller det val av mat på menyn är det ju inte så allvarligt, men ibland kan min impulsivitet leda mig på irrvägar även gällande andra viktigare val. Men, man ska ju inte ångra det man gjorde utan det man inte gjorde...

    SvaraRadera
  7. Alla dessa val! När jag ex står i kön för att välja maträtt. Funderar in i det sista om jag ska ta pastan eller fisken. Det blev en sallad! Händer mig varje gång. Slår aldrig fel! Det värsta är att jag nästan alltid ångrar mitt slutgiltiga val och önskar att jag ändå hade valt fisken:)

    SvaraRadera
  8. gratis är gott! ♥ Och i och med fyra barn, svärdöttrar, svärson så blir man bjuden på många olika sorters luncher och annan mat. Då väljer jag inte - utan testar en del ny mat som jag knappt hört talas om! Hittills bara gott, nyttigt dessutom. Jag lär mej nytt hela tiden.

    Nu handlar jag med pappaledig son varje vecka; i affären finns det många val, och vi lär av varandra och testar nytt. Och gammalt. Riktigt kul!

    P.S.
    Nu är vi 4 generationer smör-ätare på Hisingen :)

    SvaraRadera