tisdag, juni 07, 2016

Tisdagstema PYSSEL


-Jaha, och vad pysslar du med nu för tiden?
Jag får frågan allt oftare nu när jag inte arbetar lika mycket som förut.
Svaret skulle jag kunna låna av en, aningen äldre, kompis. Han kör med en standardfras:
-På dagarna letar jag efter mina glasögon och på nätterna går jag ofta upp och kissar.

Fast jag letar mer sällan efter glasögonen (eftersom jag klarar mig långa stunder utan) och inte springer jag på toa oavbrutet heller. Så vad är det då jag gör?
Jo, det kan sammanfattas i ett ord. Jag PLOCKAR. Eller kalla det PYSSLAR.

Vilket betyder att jag flyttar på saker som inte flyttats på åratal. Jag fattar beslut om att skiljas för evigt från ett och annat. Jag provar kläder som inte varit av galgen på mycket mycket länge. Resultatet blir inte sällan ännu en sak i påsen till Myrorna eller, om jag hittar något litet hål eller så, till textilåtervinningen i någon av de butiker (H&M, Lindex, Indiska, Kapp-Ahl, Hemtex) som så klokt anammat tanken att återbruk är bra för allt och alla.

Men jag hittar också tecken på att jag varit en "riktig" pysslare. Ett bevis: påsen med den påbörjade stickningen med supergrova stickor på vilka man enligt tips på någon sajt eller i en tidning skulle skapa en snygg kasse i brunt/svart/beige genom att som "garn" använda gamla strumpbyxor. Uppenbarligen hade jag gott om sådana, sparade trots hål på tån eller med maska löpande längs låret. Några varv räta maskor har det blivit. Men en kasse? Å nej.

Det finns något som i de handarbetandes, pysslandes värld kallas UFO:s och det uttyds UnFinished Objects. Oavslutade projekt alltså. Jag kan eventuellt inneha någon sorts rekord om vi ska tävla i den klassen. Fast jag vet ju att andra pysslare är betydligt mer framgångsrika än jag.

Tyvärr tror jag ändå att det moderna pysslandet alltmer har blivit datoriserat. För visst är det ett pyssel att blogga? att lägga en patiens på datorn? att spela spel i mobilen?
Många gamla sorters pyssel gör nog min stickning sällskap. Bort! Ut ur min åsyn! För jag påminns ju, och sörjer, svunna tider när pyssel fick resultat.
Det var då det.

Copyright Klimakteriehäxan

Tisdagstema denna vecka är alltså PYSSEL och klicka här så får du se vad andra pysslar med!

9 kommentarer:

  1. Lite halvfärdigt pyssel i vrårna, det är du säkert inte ensam om att ha! Kan ju väcka roliga minnen till livs om det är saker man känner igen! Själv gjorde jag mig av med massor av grejer i pyssellådan när vi flyttade. Numera blir det mest datorpyssel.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Kjenner meg igjen i din beskrivelse...
    Tll eldre eig blir til meir puslar eg med ditt ig datt, blir sjelden ferdig..
    Men i dag er eg stiolt av meg sjølv. Eg har beisa hyttevegger i mange timer.
    Det var godt å finne sofaen no !!

    SvaraRadera
  3. visst kan man överraska sig själv

    SvaraRadera
  4. I går avlämnade jag en stor pappkasse, fylld med restgarner (snyggt ihoprullade och inte i de härvor som jag hittade dem) ett 40-tal stickmönster och mängder av stickor hos Röda korset. De blev jätteglada, det är tydligen stor efterfrågan. Och jag hoppas att de kan få ihop några kronor till RK:s verksamhet.

    Jag går en plockrunda varje dag, och förundrar mig över hur mycket det kan bli att plocka bort efter två personer... Att röja på riktigt bakom kulisserna är roligare, att bara flytta på en tidning/bok/tröja/broschyr... m.m.m.m är urtråkigt.

    SvaraRadera
  5. Nog finns det att plocka med alltid
    ibland lite för mycket
    Ha det bra

    SvaraRadera
  6. Jag tycker om att pyssla jag med. Har stickat mycket i mina dagar.Men bara strumpor på sistone. Virkat har jag också gjort men det var längesen.Virkat många dukar. Jag tror dukarna är på återgång. Det har varit avskalat ett tag, men jag har haft dukar hela tiden.
    Nu är när det är odlingstider hinner man inget annat. Balkongbönder har jag aldrig hört. Men ett kul ord.ha det bra!

    SvaraRadera
  7. När jag scrollar i min egen blogg slås jag av att den här strumpstickningen liknar en k-pist på bilden ... men det är väl mina associationsbanor som är lite skadade ...?

    SvaraRadera
  8. Violen - onödigt mycket datorpyssel om du frågar mig.
    Amo sin blogg - det är bara att gratulera!
    Hannele - ja fast lätt är det inte ...
    Bloggblad och Monica/Jacob - inte en dag utan plock eller hur? Blir så hjärtligt trött på det ibland.
    Gunvor - jag har kallat mig balkongbonde i några år, men kanske är jag ensam i det skrået? i alla fall om att kalla det så, annars är vi ju jättemånga som älskar att pyssla på balkongen eller hur?

    SvaraRadera
  9. Underbart roligt inlägg! Jag har också en del UFO hemma men jag bryr mig inte längre. Kanske en vacker dag...
    Ingrid

    SvaraRadera