söndag, juni 19, 2016

Köksarbete med Daisy

Hon heter Daisy.
Daisy kom till mitt kök på den tiden då ungarna kom rusande från skolan och skulle ha ett mellanmål, inte snart utan STRAX. Då funkade Daisy.

Men sedan dess har hon stått arbetslös och tämligen bortglömd långt in i ett skåp. Och så en dag får jag syn på henne. Hon är trevlig att titta på, knubbig, brokig i svart och vitt. Kanske ser hon lite förvånad ut. Det måste i så fall bero på att det gått så lång tid sedan hennes tjänster togs i anspråk. Daisy är alltså en smörgåsgrill, ännu en teknisk pryl som ska göra köksarbete roligare, är det väl tänkt.

Nu ska hon få komma till heders igen. Ta bara den superenkla men goda lunch vi fixade i dag, hon och jag, i smidigt samarbete! Det fanns lite varmrökt lax kvar, inte tillräckligt för en hel måltid. Tog fram fyra brödskivor ur frysen, la ost på alla fyra, fördelade laxen på två. La ihop dem parvis och sedan tog Daisy över.

Det blev jättegott! Så lättvindigt! Bara att servera med lite sallad! Daisy delar upp dubbelmackan i två hanterliga trianglar som kan ätas som fingermat om man låter dem svalna lite först.
Dock är det en sak som är svår innan mackorna ska in i värmen. Vad det är?
Jo: brödskivorna ska smöras på utsidan. Lätt att glömma. Och då finns risk att anrättningen fastnar i järnet.

Jag ser framför mig möjligheter att fixa små varma förrätter om vi har gäster. Måste testa chevre! Med lite fikonmarmelad! Självklart funkar ost, tomat och skinka till vardags. Mjukost med paprika är också värt att testa. Det är helt enkelt fritt fram. Daisy och jag ska jobba ihop snart igen!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Vi hade en så bra grill där man kunde vända på plattorna så blev det ett våffeljärn. Men de deikerade våffeljärnen och smörgåsgrillarna är ju egentligen bättre men jag slapp ha en maskin till.

    Och varma mackor är så bra! De kan göras hur matiga eller hur enkla som helst.

    Står emellanåt i butiken och funderar på om man ska investeria i en ny, den gamla hade tjänstgjort färdigt efter mer än 15 år och fick inte följa med till Spanien.

    SvaraRadera
  2. älskar varma mackor, tror jag åt min första i Paris typ 1976, Crog Monsieur, har ingen apparat, mikro funkar - extra gott med svenskt knäckebröd! Mums!

    SvaraRadera
  3. nu vill jag ha Fattiga Riddare med amerikanskt mycket äggstanning...

    SvaraRadera
  4. Fram för mer varma mackor helt enkelt!

    SvaraRadera
  5. Oj nostalgi! Vi hade också en Daysy hemma, lilla kossan som fixade mackor på nolltid. Vet inte vart hon tog vägen men hon gjorde verkligen nytta när hon bodde här!

    SvaraRadera