lördag, juni 11, 2016

Lördagscitat: SÖTT

"Vad kakor kostar när det räcker med en är utan intresse."

-Författaren Lena Andersson funderar kring en eventuell svensk sockerskatt och vad den skulle få för effekter på människor som känner suget efter det "sötfeta och det fetsalta". Läs hela hennes text i Dagens Nyheter i dag och inse att beskattning knappast kommer att bota oss från sockerberoendet! Dock, konstaterar Lena A, skulle det ge pengar till statskassan. 
Fler tänkvärdheter citeras om du klickar här eftersom CITAT är ett eget lördagstema! Mina citat, som vid det här laget är uppe i 220 till antalet, ser du om du klickar på etiketten "citat" här nedan. Somligt klokt, somligt roligt, allt välformulerat!

9 kommentarer:

  1. Anonym1:32 em

    Klok kvinna den där Lena Andersson.

    SvaraRadera
  2. bokmomsen skulle man kunna flytta till sockrad yoghurt, sockrad bröd...
    Skicka föräldrar på kurs och läs Det sötaste vi har : om socker och växande kroppar av Ann Fernholmär - en allvarlig klok bok om maten vi ger till våra barn.

    SvaraRadera
  3. Börja i så fall med läsken, tycker jag!!!

    SvaraRadera
  4. (vem?? jag dricker bara kranvatten och mjölk.... som resten av familjen)

    SvaraRadera
  5. finnar dricker fil ur glas till mat - min f.d. "svärmor" hällde fil på tallriken och massa socker på...

    SvaraRadera
  6. Så åt vi fil också när jag var liten. Ofta filbunke!
    Men om läsken - även om du och jag inte köper - du kan ju inte undgå att se hur mycket läsk, i stora flaskor, som travas i butikerna och folk bär hem ofattliga mängder.

    SvaraRadera
  7. som tur - ingen i min familj :)
    Barnbarnen får inte ens ketchup för den innehåller massa socker....

    SvaraRadera
  8. filbunke + skrädmjöl = SANT

    med lingonsylt till

    SvaraRadera
  9. Väldigt intressant och välskriven artikel. Behöver ingen sockerskatt - har bantat av och till sedan jag var i tonåren och vet allt om kalorier och points. Allt som är gott är farligt att äta för den som vill gå ner i vikt. Och kom inte och säg att en morot är lika gott som en hembakad kaka!
    Ingrid

    SvaraRadera