fredag, juni 10, 2016

Det hänger väl ändå på innehållet?

Denna vecka ställer Bokbloggsjerkan en fråga som kommer från bokbloggaren Mia:
Vad tycker vi om recensionsexemplar i 
e-pub- och pdf-format?

Eftersom jag inte är någon recensent utan mer en vanlig bokläsare och i ringa mån författare är jag förstås inte rätt person att svara. Men för all del, som en vars texter inte trycks i miljonupplagor skulle jag önska att recensenter inte har något emot en digital version, i vilken faktiskt också omslaget kan finnas med. Dock är det rimligen framför allt texten, innehållet, som ska granskas och bedömas.

Varför e-pub och pdf? Jo för att det mailas över och kommer till mottagaren på direkten. Ingen pappersåtgång. Dessutom utan frakt eller porto att betala. Kan läsas på skärmen eller printas om man så vill, men på en läsplatta eller mobil är det lätthanterligt både i sängen, på bussen och i trädgården.

Tyvärr vet jag att enorma mängder inbundna recensionsexemplar (ja de skickas verkligen ut i svindlande antal!) aldrig ens öppnas på kulturredaktionerna om författarnamnet inte är "rätt". Visste ni förresten att bästsäljande skribenter på stora förlag ibland får sin böcker tryckta i en speciell förhandsupplaga, med mjuka pärmar men inlaga som i den kommande inbundna versionen?

De överblivna böckerna blir i bästa fall presenter till lässugna, i sämre fall går de till pappersåtervinningen. I sämsta fall slängs de bara ...
Sorgligt, klimat- och miljöfientligt och allmänt trist.
Det slipper vi med de digitala exemplaren. Hur mycket vi än älskar pappersboken. För det gör ju jag med.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Jag kan förstå att kulturredaktionerna omöjligt kan läsa alla böcker som skickas ut, men som bokbloggare har jag ofta aktivt önskat de böcker jag de facto vill läsa och eftersom vi trots allt gör gratisreklam för böckerna tycker jag nog att e-pub är det minsta man kan begära. Pdf är ett problematiskt format när det gäller läsbarhet i mobiler och på vissa plattor.

    SvaraRadera
  2. Jag kan förstå att digitala rec.ex är lätta att hantera för de flesta. Tyvärr 'är det inte så för mig så för mig är det pappersböcker som gäller.

    SvaraRadera
  3. Håller med i sak, men visst gillar man ändå papoersboken bäst? :)

    SvaraRadera
  4. Jag är ju inte heller någon recensent, som väl väldigt få av bokbloggarna är. Bokbloggar får väl inte heller böcker skickade till sig hur som helst, utan vi får oftast aktivt be om dem. Förhoppningsvis ber vi bara om böcker som vi verkligen vill läsa så något större svinn är det nog inte bland oss i alla fall. Men det minsta man kan begära för reklamen man står till tjänst med är ju en e-bok, inte en pdf-fil som inte går att läsa på ett nöjaktigt sätt på en läsplatta.

    SvaraRadera
  5. har på loppis sett speciella recensions-ex, men jag tror att det är snabbare, enklare och billigare trycka böcker idag än för några år sedan. Själv är jag återhållsam med att tigga/be om böcker, vill bara ha böcker jag är intresserad av - och då försöker jag ge rättvisa åt dem (inte slänga i papperskorgen olästa)

    SvaraRadera
  6. P.S
    de flesta böckerna har jag köpt och betalat själv :)

    SvaraRadera
  7. P.P.S.
    i min mini iPad kan jag läsa pdf-böcker, jag får alltid frågan i vilken format jag önskar.

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte svinnet är så stort bland oss bokbloggare, då vi nog bara ber om böcker vi verkligen är intresserade av att läsa :)

    SvaraRadera
  9. De flesta böcker jag har är sådana jag köper själv. De recex jag får är ofta s¨dana som jag väldigt gärna vill läsa och har bett om. Får jag dem som fysiska böcker blir jag så klart jätteglad, men e-pub går också bra.

    SvaraRadera
  10. Aha, där var det en hel del jag inte visste förut - tack för utförlig förklaring. Kände nog i ännu högre grad att jag inte var rätt person för att svara på en sån fråga, någon "recensent" i avsiktlig mening är man ju verkligen inte. ;)
    (Överblivna böcker borde helt klart gå till lässugna istället för återvinning/tippen!)

    SvaraRadera
  11. Föredrar pappersböckerna, men kan även läsa böcker på läsplattan :) Men bok som bok, det är ju innehållet som är det viktigaste.

    SvaraRadera
  12. Jag har faktiskt fått låna några sådana där "mjuka" versioner av en vän som äger en bokhandel, och får ex som de aldrig hinner läsa.

    SvaraRadera