söndag, februari 04, 2018

Blommande vinter

Man skulle kunna påstå att jag fick inglasad balkong i present när jag fyllde år senast. Det är naturligtvis inte riktigt sant, men sant är att inglasningen blev klar just den dagen, mitt i november. Var det värt besväret och pengarna?

Faktum är att det blev stor skillnad. Till det bättre. Mina pelargoner har inte slutat blomma, nya knoppar väntar på att slå ut. Den lilla rosa rosen har inte heller gett upp, och campanulans blåa klockor är visserligen färre, men de finns där. Dessutom ställer jag ut mina tulpanbuketter för natten och det förlänger deras livstid högst påtagligt. Ingen snö har blåst in och gjort allting blött.

Just denna söndag strålar solen över oss. Där ute är det ändå snötäckt, även om det uppstår grönbruna hål i det vita. Jag kollar temperaturen på balkongen: tjugo plus! Och när jag kommer ut med kameran har solen fått upp kvicksilvret i trettio.
Måste helt enkelt ut och vattna.

Snart är det kanske en bunt plusgrader även om man öppnar de där glasrutorna som så dramatiskt förändrat klimatet i vårt lilla uterum, det som numera går att använda så gott som hela året. Ja, några riktigt iskalla dagar har vi faktiskt inte haft denna vinter, som bara fortsätter blomma.
(Bilderna är förstås tagna i dag!)


Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Helt fantastiskt ned den värmen på balkongen... Jag har -19° i denna stund på söndagskvällen... lite varmare då på min inglasning... men inte mycket ;)

    SvaraRadera
  2. Hej Åke! Roligt att du tittar in! Det har förstås blivit klart svalare på min balkong också, faktum är att det blev snö och temperaturen föll till fem minus. Så vem vet, det kanske fryser trots inglasningen ...

    SvaraRadera
  3. som ett gammaldags finrum; kallt och oanvänt

    SvaraRadera
  4. (igår hade vi minus 15 grader och sol)

    SvaraRadera
  5. Viss likhet med det gamla finrummet, ja :-D - men jag räknar med att kunna sitta där ute och läsa i solen när det blir vår! och på hösten!

    SvaraRadera
  6. min mors lila balkong öppen för vind och regn, används mycket.

    SvaraRadera
  7. Så bra! Balkonger är guld värda.

    SvaraRadera