onsdag, februari 07, 2018

Den mannen glömmer man inte!

Känner du någon som inte hört talas om Hans Rosling?
Jo, de måste ju finnas, men man får nog leta en stund.
För få människor har väl haft ett så grandiost genomslag för sina teorier och sin forskning som denne geniale professor i internationell hälsa, en man som sorgligt nog avled i dag för ett år sedan, bara 69 år gammal.

Jag hade förmånen att träffa honom vid ett par tillfällen. Han medverkade i en tv-serie som jag var redaktör för, "Köttberget checkar ut" om ni råkar minnas programmet, som sändes i Sveriges Television 2015. Hans Rosling var i mångt och mycket en typisk 40-talist, men en med en ovanligt spännande historia och den visste han att återge bättre än de flesta.

Han berättade dessutom gärna, och fast man hade hört mycket tidigare i andra versioner blev man lika fascinerad av ”reprisen”. Roslings energi, det djupa engagemanget, humorn och det fenomenala sättet att förvandla trist statistik till bladvändarspännande information saknar motstycke.

Att han alls ställde upp i vårt program berodde faktiskt på att jag vid första kontakten sa något smickrande om hur spännande jag tyckte ett av hans föredrag hade varit.
-Jaså, det säger du, sa Rosling skeptiskt, naturligtvis van vid inställsamma journalister. Och ställde raskt en kontrollfråga:
-Vad var det jag sa då då?
Till min lycka hade jag inte bara lyssnat ordentligt, jag kom ihåg vad jag hört och mitt svar fick hans godkännande … och min fråga om medverkan därmed ett ja! Hade jag svävat på målet misstänker jag att jag fått ett nej.


Ett proffs ut i fingerspetsarna var han, både på och utanför scenen, till och med som svärdslukare ...

Läs hela krönikan om Hans Rosling på News55.

Copyright Klimakteriehäxan

Illustrationen bygger på en förlaga från Gapminder och är en del av omslaget till Socialmedicinsk Tidskrift, häfte 6.

8 kommentarer:

  1. intressant och klok man, gäller att veta vad man pratar om....

    Jag har åkt stjärtlapp med 4-åringen ❤️

    SvaraRadera
  2. Dessvärre tillhör jag minoriteten som inte visste/vet vem Hans Rosling var. Oooops. Googla honom och kände igen ansiktet i alla fall.
    Som redaktör gäller det att vara förberedd och ha gjort sin research, vilket du uppenbarligen hade gjort. Bra där!

    SvaraRadera
  3. Anonym9:42 fm

    Lite intressant det där om vad "alla" känner till nu för tiden.
    Förr hade vi en och sedan två TV-kanaler och alla kände till de som medverkade där. Genombrottet och kändisskapet blev förstås kolossalt och generellt. Numer lyssnar jag oftast på P1 och tittar oftast på SVT, någon nyhetssändning, någon serie eller samhällsprogram. Jag har ingen aning om vad de nya artisterna heter som slår igenom i program jag aldrig ser eller lyssnar på, förutom någon enstaka artist som inte kan missas. När jag pratar med vänner, kanske oftast de som har barn (som jag inte har) har de koll på utländska filmer (Netflix) och allt som hänt i Idol och på musikfronten. Det går att leva utan att ta del av nyhetsflödet och det går att leva utan att ta del av nöjesflödet. Jag försöker inte lägga någon värdering i det men vi ha ibland svårt att diskutera saker som den ena tror "alla" känner till och tvärtom. Min faster som är 60+ följer alltid På spåret. I fredags hade hon besök av sitt 14-årige barnbarn. Han undrade vad hon tittade på för han hade aldrig hört talas om programmet och undrade om de inte kunde kolla på TV4 istället. Vi har helt olika referensramar. Man kan undra hur det ser ut om ytterligare 25 år. Utvecklingen går ju fort. Tack för en trevlig blogg.
    Hälsningar
    Torbjörn, Karlstad

    SvaraRadera
  4. Hannele - visst blev man fascinerad! (Stjärtlapp ... det var länge sen, finns de i storlek XXL?)
    BP - nu vet du i alla fall! Kolla honom i aktion på Youtube, du blir förtjust!
    Torbjörn - så roligt att du hittat hit! Ja nog har vi olika referensramar vi rör oss inom, helt klart. Hoppas du kommer åter till min blogg!

    SvaraRadera
  5. Bra att du skrev om honom, jag har funderat på att höra på hans sommarprogram när jag är ute och promenerar. Nu ska jag göra det nästa gång. Jag trodde faktiskt att alla visste vem Rosling var - men det är ju många som inte har någon dagstidning längre och kanske inte ser på nyheterna på teve heller.
    Ingrid

    SvaraRadera
  6. När jag läser Torbjörns kommentar ovan kommer jag att tänka på att jag har ingen aaaaning om vilka grupperna är som oftast förekommer i musikfrågorna eller vilka artister som sjunger i dessa. Min äldsta dotter blev upprörd när jag inte visste vem Fred Mercury var - hon tyckte att det hörde till allmänbildningen.
    Ingrid

    SvaraRadera
  7. D.v.s i programmet På Spåret.
    Ingrid igen

    SvaraRadera
  8. Samma här Ingrid - på musikfrågorna i På spåret kammar jag nästan alltid noll.
    Klart du ska lyssna på Roslings Sommar!

    SvaraRadera