onsdag, februari 21, 2018

Veckans oslagbara FAVORIT

Veckorna har gått och strax blivit två månader, och jag har totalt glömt bort fotoutmaningen Gems Weekly Photo Challenge. Men när jag nu kom på att den finns visar det sig att veckans temaord som väntar på att illustreras är FAVORIT.

Och så här års har jag en favorit som slår alla andra, även om jag förvisso gillar den året om. Jag tänker på tulpanen. Kom just hem med ännu ett tiopack från matbutiken, var snubblande nära att ta två när jag ändå var i gång ...

För just den här tiden mellan vinter och vår behövs de så innerligt väl, de där blommorna som prasslar lite strävt med de lansettformade bladen medan knopparna sväller och dricker vattnet i vasen, den livgivande drycken vi så gärna serverar dem.

Minns hur jag förr i världen köpte hem tre tulpaner och var nöjd med dem, mitt blomkonto har växt betydligt sedan dess.
Idag vill jag inte att någon skriver mig på näsan hur mycket pengar jag lägger i tulpankassan. Men en sak är säker: den här favoriten är värd vartenda öre.
Tulpan på er, gott folk!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Kul att du också har tulpanen som favorit! Så här års finns det alltid en bukett tulpaner hemma hos mig och som du säger, de är värda vartenda öre!

    SvaraRadera
  2. Fräscha (läs: nya) tulpaner i olika färger gör ju den mörka årstiden gladare och ljusare på något sätt. Det roliga är dock att fotobloggare uppskattar tulpaner mest när de är vissna (läs: ruttna och vattnet de står i stinker). Tacksamma fotoobjekt hävdar dom. Men då är det för mycket för mig.
    Kul att du kom ihåg Sannas roliga utmaning:-)

    SvaraRadera
  3. Tulpaner är bara SÅ underbara!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  4. jag håller på att gå tillbaka till tre, ibland

    SvaraRadera
  5. Violen - ja utan dem blir det alldeles för tomt!
    BP - jag uppskattar dem även när de är nästan döda ... de gör sig bra på bild i alla stadier, menar jag!
    Karin - vi är många i fan klubben.
    Hannele - det går naturligtvis det med!

    SvaraRadera
  6. PS till BP: man måste ju byta vatten på dem.

    SvaraRadera
  7. Jag håller med dig! Mycket tulpaner ska det vara! �� Ha en fin torsdag!

    SvaraRadera
  8. Ja, de inger hopp om vår!

    SvaraRadera
  9. Att tulpaner är populära råder ingen tvekan om, bara under temat: favorit har jag räknat till tre som väljer tulpanen! Jag gillar den också, men mitt tulpankonto är magert. Först ska djuren ha mat, fåglarna, katterna, hunden, kaninen, sen ska finnkäringen ha mat, och sen brukar det eka tomt i börsen.. Jag får helt enkelt vänta tills de blommar i rabatterna!!

    SvaraRadera
  10. Tulpaner är fantastiska denna annars så färglösa årstid. Jag förstår att de är din favorit.

    SvaraRadera
  11. Tulpaner ja! Säkra favoriter:)

    SvaraRadera
  12. Kul att du är tillbaka!
    Tulpaner kan man köpa i stora mängder för det är så härligt med stora tulpanbuketter. :-)

    SvaraRadera