torsdag, februari 15, 2018

Rearearearearearearea ...

Det drar ihop sig till bokrea och det får Mia i bokhörnan att välja ett helgtema som intimt hänger ihop med det. Hon undrar två saker: Har du gjort någon bokreabeställning? och
Vilket är ditt absoluta bästa reatips för i år?

För många år sedan var jag som hypnotiserad av reakatalogerna så här års. Men deras dragningskraft har minskat. Det är väl resultatet av minst två saker: det går att fynda böcker året om, och så har jag ju redan trångt i hyllorna, med både läst, omläst och oläst.

Därför försöker jag verkligen hålla igen. Men ska jag köpa något i år (svaret på om jag beställt något är alltså nej) så skulle det kunna bli "Ett litet liv" (A Little Life) av Hanya Yanagihara, för den lär vara riktigt riktigt bra på flera sätt. 

För ett år sedan gjorde jag faktiskt några riktigt bra reakap som var läsvärda. Fast då avvaktade jag tills det var HALVA reapriset som gällde ... men då handlade det om fynd ska ni veta!

Om jag ändå ska drista mig till ett bokrea-relaterat lästips tror jag att jag väljer "För att kunna leva: en nordkoreansk flickas resa till frihet" (In Order to Live) av Yeonmi Park. Detta med tanke på att det just pågår olympiska spel i Sydkorea, dit Nordkorea skickat både tävlande och påhejare som gör gemensam sak med grannarna i syd. Klart oväntat! 

Det har talats om öppning för samtal mellan de två hittills till synes helt oförenliga delarna norr och söder om den 38:e breddgraden, vilket naturligtvis vore en välsignelse. Men Yeonmi Parks upplevelser av att komma till Sydkorea från norr var långt ifrån positiva, välkommen kände hon sig inte på mycket länge. Fast livet i Nordkorea var en mardröm, svår att fatta för oss som bara läser om det.

Mia langade in en bonusfråga också: Brukar du kolla på röda prislappar?
OM. Jag älskar att fynda. Rearearearea!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Ser också framemot rean som börjar den 27 februari. Har många deckare på min önskelista och hoppas att de finns som pocket. Inbundna böcker slukar alltför mycket plats i våra bokhyllor...
    Tack för tipset om Yeonmi Parks bok. Hoppas bara att den är på engelska, då jag bara hatar att läsa översättningar. Men den engelska titeln låter ju lovande!

    SvaraRadera
  2. boken om Nordkorea har jag redan läst, som många andra av årets rea-böcker, har 500 meter till närmaste bibliotek.

    SvaraRadera
  3. Hur trångt det är i mina hyllor glömmer jag bort. Inte bara till bokrean utan faktiskt mest hela tiden :)

    SvaraRadera
  4. Jag brukar handla nån bok på rean, men mer än så blir det inte.

    SvaraRadera
  5. Att handla är så mycket roligare på rea! :)

    SvaraRadera
  6. BP - Parks bok är på engelska. Och jag håller med: det är absolut bäst att läsa på originalspråk om man kan. Synd att pocketböckerna på engelska är dyrare än de på svenska.
    Hannele - du är ju en beläst människa, utan tvekan!!!
    Monika - ack ja, somliga saker är så lätta att glömma ...
    Villa Freja - bra om man kan hejda sig.
    Anna - visst är det!

    SvaraRadera
  7. tittade också på Parks bok. men det är det där med platsen i bokhyllorna. det gäller verkligen att välja. jag förhandsbeställer inget

    SvaraRadera
  8. Jag har läst några böcker om Nordkorea så det här var ett intressant tips. Tack för det!

    SvaraRadera
  9. Parks bok köpte jag för ett tag sen men har ännu inte hunnit läsa den.

    SvaraRadera
  10. Jo, att det är trångt i hyllorna är en orsak till att färre böcker inköps. Men också att det inte alltid är så bra böcker som säljs.

    SvaraRadera
  11. Mrs Calloway - ska man handla är det definitivt roligare att gå runt i en butik.
    Lotten och Boklysten - det är ett fascinerande land på sitt sätt ...
    Christina - det är väl tur att smaken är som baken! Men vissa böcker verkar aldrig komma på rea. Jag skulle exempelvis vilja ha Astrid Lindgrens Krigsdagböcker, men där tycks bara fullt inbundet-pris gälla.

    SvaraRadera
  12. Yeonmi Parks bok har jag läst. Intressant historia. Gör kanske ett besök på den enda lokala bokhandeln i år vid bokrean. Verkar inte vara lätt att driva bokhandel längre med nätgiganter som kan pressa priser på ett helt annat sätt.

    SvaraRadera
  13. Yeonmi Parks bok står oläst i min bokhylla. Borde läsa den snart för den verkar oerhört intressant.

    SvaraRadera
  14. Den boken tror jag är superintressant.

    SvaraRadera