måndag, februari 05, 2018

Blötdjur i min smak

Kan det finnas någon enda människa som gillar maneter? Ja, nån forskare, kanske. Men vi som gärna badar på svenska Västkusten eller i andra hav gillar dem inte. De röda är värst, för de bränns. De blekblåa, nästan vita, är bara geleiga fast rätt otrevliga de med.

Ändå kan man tjusas av naturfilmer där de där blötdjuren seglar fram i vattnet, änglalika, graciösa, vackra. Det måste ha varit ett sådan tv-program som inspirerade den anonyme formgivare som gett upphov till maneten i glas som jag just burit hem.

Typiskt mig att falla för en glaspryl som inte är nyttig till någonting. Men mitt öga gillar, prislappen är inget att bråka om (99 kronor i det här fallet, på Lagerhaus, alla "unika") och vips! har jag en manet i min ägo. Den är fantasieggande, tycker jag. Varför har ingen skrivit sagan om den tama maneten?

Kanske har jag ärvt min förtjusning för glas av mamma. Hon älskade glas i alla dess former och hade en särskild faiblesse för de där gammeldags brevpressarna, tunga, massiva, med spännande mönster inuti.
Mamma skulle ha gillat min manet, det är jag säker på. Kan fungera som brevpress, definitivt. Fast vem behöver en sådan i dag? Skulle väl vara jag, då.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Den sagan väntar på att bli skriven av dig!
    Brevpressar är utmärkta till att hålla diverse räkningar och kvitton på plats. För att inte tala om alla papper man (läs jag) inte vet vad man ska göra med.
    Margaretha

    SvaraRadera
  2. Margaretha - jag får ta mig en funderare på den där sagan!!! De där papperen ja ... de blir ju inte färre för att man tyger ner dom precis ... :-D
    Hannele - jag undrar hur de tillreds? Smakar kanske salt. Om det blir nåt kvar.

    SvaraRadera
  3. du får resa till Japan (sniglar har jag ätit, mums)

    SvaraRadera
  4. Ingen i japan erbjöd maneter. ... sniglar har jag slutat äta.

    SvaraRadera
  5. Mysko varelser, tillhör de samma planet som oss? Fångad i denna droppe ser den än mer ojordisk ut. Vacker!

    SvaraRadera
  6. 7c77dfb6f44c6bf9d59c039284939ccd.jpg följ länken

    SvaraRadera
  7. anden är värd ca 400 -700 skr formgiven av josef frank och ska se ut på undersidan om du föler länken ovan

    SvaraRadera
  8. Hej Bluesman, kul att du hittat hit! Försökte kopiera in din länk men kommer då till ngn jazzmusiker ... Misstänker att du tittat på min flasköppnare, "pippi på fåglar nr 5"?
    https://klimakteriehaxan.blogspot.se/2009/10/pippi-pa-faglar-5.html
    (nu är jag uppe i mer än 60 pippi-varianter!)

    SvaraRadera
  9. Svar: Hahaha! Håller helt med dig, men din läckra manet var ju ingen bläckfisk. Eller det kanske den var med lite fantasi:-)))))

    SvaraRadera