torsdag, februari 01, 2018

Het (?) tegelsten

Visst vet jag hur den en gång hamnade i min hylla: jag önskade den, jul eller födelsedag minns jag inte och det kan väl också kvitta. Någonstans hade jag läst att detta var en av de där romanerna som var nästan omöjlig att lägga ifrån sig.

Nu har det nog gått drygt tio år men boken (som kom ut 2002) är i skick som ny, det kan jag lova. "Sugar: Kvinnan som steg ut ur mörkret" var den svenska titeln, men jag ville som vanligt helst läsa den på engelska och då heter den "The Crimson Petal and the White" så det var kanske inte så konstigt att jag först trodde att jag fått fel bok.

Jag vet ju att den handlar om en ung prostituerad flicka i London i slutet av 1800-talet. Berättelsen är enligt recensenterna både gripande och spännande, med en hel del invävda överraskningar.
Det är bara det att boken är på 833 sidor. Åttahundratrettiotre. Tegelsten. Tung. Klumpig. Oinbjudande för att inte säga direkt fientlig!

Framför mig har jag en vecka som förhoppningsvis blir varm och solig. När jag packar min väska tänker jag att bara denna bok ska få följa med på resan, för att äntligen bli läst. Ska jag lyckas? Är den "het"? Håll tummarna! Vi vet ju hur lätt det är att plocka åt sig ännu en liten pocket medan man väntar på Arlanda ... och bland andra olästa här hemma finns också fler kandidater ...

Vinjetten Hett i hyllan kommer från Monika, som skriver så här: Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt bortglömda, böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen.
Så på torsdagar händer det.

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Den har jag faktiskt läst för många år sedan.Kommer inte ihåg så mycket om den, alltså kan den inte ha varit speciellt minnesvärd.

    SvaraRadera
  2. Aj då, det var inte exakt den kommentar jag behövde ... :-D

    SvaraRadera
  3. Jag har läst den men gillade den inte. Det enda jag kommer ihåg att hon var en mästare på att skjuta ut någon sak väldigt långt med sin onämnbara...
    Ingrid

    SvaraRadera
  4. Det är jobbigt med tjocka böcker det är så tungt att hålla.

    SvaraRadera
  5. Vilken märklig översättning. Den svenska titel lockar inte alls :)

    SvaraRadera
  6. Känner hur boken svalnar grad efter grad ... måste kanske ompröva mitt val av tegelsten för semestern ...

    SvaraRadera
  7. Inte hört talas om. Hoppas den är bra, för över 800 sidor kräver att en verkligen gillar boken.

    SvaraRadera
  8. Ja 800 sidor är för långt, hur man än ser på det!

    SvaraRadera