torsdag, februari 22, 2018

Den eviga frågan: Vem är mördaren?

Veckans helgfråga från Mia i bokhörnan riktar sig egentligen inte till mig, utan till bokbloggare som regelbundet recenserar böcker. Det gör inte jag, och jag får heller inga recensionsexemplar som jag behöver förhålla mig till. Tycker det är lugnast så!

Men bonusfrågan kan jag förstås besvara, eftersom den lyder Vad läser du just nu?
Jag har (äntligen) kommit fram till Gillian Flynns tredje bok, "Mörka platser" (Dark Places) efter "Gone Girl" och "Vassa föremål" (Sharp Objects). Imponeras än en gång av hennes i mitt tycke originella berättarstil, fångades direkt på de första sidorna av den här historien, så där som en bra bok ska göra.

Huvudperson är Libby Day, som överlevde när hennes mamma och två systrar mördades. Storebror Ben sitter i fängelse dömd för morden, den då 7-åriga Libby var huvudvittnet som fällde honom. Men var det verkligen han? Det vet jag inte, inte än ... fast den där eviga frågan som stavas whodunnit på engelska får förhoppningsvis ett svar.

Trevlig helg!

Copyright Klimakteriehäxan 

14 kommentarer:

  1. har läst bara Vassa föremål

    ekologiska tulpaner:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2018/02/fredagsmys.html

    SvaraRadera
  2. Dark places gillade jag :)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är trevligt att få recensionsexemplar. Skapar en bredd och gör att jag får upp ögonen för boknyheter och författare. Trevligt.

    SvaraRadera
  4. Jag får heller aldrig frågor om att recensera böcker och det är skönt tycker jag. Däremot verkar väldigt många få det så det räcker och blir över.

    SvaraRadera
  5. Jag har lite svårt för Gillian Flynn

    SvaraRadera
  6. Tycker att det är skönt att inte recensera längre. Men det är klart att jag numera missar en eller annan godbit.

    SvaraRadera
  7. Det låter spännande!

    SvaraRadera
  8. Jag har bara sett filmen men jag måste erkänna att jag inte alls minns hur den slutade.

    SvaraRadera
  9. Gillian Flynn har jag ännu inte läst något av.

    SvaraRadera
  10. Jag trodde aldrig jag skulle få så många recex att jag blir stressad, men nu får jag vänligt men bestämt tacka nej ibland för att inte drunkna i dem.

    SvaraRadera
  11. Mörka platser tycker jag nog är hennes bästa bok. Hittills :)

    SvaraRadera
  12. Gillian Flynn är en av mina favoriter, och det här är den jag gillar bäst!

    SvaraRadera
  13. Är fortfarande inte igenom boken, men tror att jag håller med er som säger att detta är hennes hittills bästa.
    Beträffande rec ex så är det väl jättebra att inte alla tänker lika! Tror att Villa Freja har rätt i att oväntade böcker kan betyda ökad bredd.

    SvaraRadera
  14. Jag tror jag läst den men är inte säkert, de är rätt lika.

    SvaraRadera