lördag, februari 03, 2018

Liv med guldkant?

I många många år jobbade jag på vaktlista. Gick alltså på ett schema som omfattade alla veckans dagar, svarta och röda, sommar och vinter. Det var faktiskt jättebra. Man kunde gå till matbutiken och slippa köerna, det var härligt att kunna ta en rejäl promenad i solen en alldeles vanlig torsdag. Tvättstugan var ledig. Det hände till och med att det blev en eftermiddagsbio.

När det sedan drog ihop sig till veckoslut var det inte så mycket att tjafsa om. Ungarna hade ju en far med lediga helger, de vande sig utan problem med att mamma ibland (var tredje helg) inte var hemma, men de blev också bortskämda med tidiga hämtningar och en hel del pyssel på vardagar när jag inte jobbade.

Faktum är att jag misstänker att de allra flesta människor inte inser det ljuvliga i att ha ledigt när andra är på sina arbeten. Rena löneförmånen! Själv insåg jag det om inte förr så när jag gick över på femdagarsvecka.

Fast då tillkom ju det där med äntligen-fredag-feelingen. Hög surrnivå på bussen hem, fullt av förväntan, så påtaglig att jag t o m bloggade om det. Lite godis på kvällen, ett glas vin till middagen, det kunde bli några extra sidor i kvällsboken till och med. För att starta lördagen med en rejäl sovmorgon, långsam frukost, noggrann tidningsläsning, lite sudoku ... guldkant på tillvaron!

Visst, där är vi nu. Men när det inte är särskilt stor skillnad på helg och söcken bleknar väl ändå guldkanten lite?
Det är nog de där nyanserna i vardagen jag saknar idag, när det anses att mitt liv har guldkant. Hela tiden. Utan såväl vaktlista som femdagarsvecka. Man vänjer sig väl.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Anonym3:01 em

    Tycker nog att det låter rätt behagligt.
    GP

    SvaraRadera
  3. Måste faktiskt medge nå't här och nu. Att du arbetade som journalist och författare har jag ju förstått. Men efter det här inlägget googlade jag faktiskt på ditt namn. Å herregud vilken överraskning jag fick där! Att du jobbat som redaktör på svt i 44 år hade jag inte haft en aaaaaaning om.

    Okej då, min allmänbildning är obefintlig. Det är inget nytt, men då jag såg vad du jobbat med så slog det mig att jag uppenbarligen inte har tittat tillräckligt ofta på tv. Det gör jag iofs inte nu heller, men ändå.

    Du är ju en kändis!!! Blogglandia ÄR fantastisk, helt klart!
    Har aldrig jobbat enligt ett schema eller skift heller för den delen, men vad gäller fredagskänslan så levde den faktiskt kvar i sisådär ett år efter min pensionering. Nu är den borta, men har ersatts av en måndagskänsla à la "gud så skönt att jag slipper gå upp klockan 06:45, frysa vid busshållplatsen och gå till jobbet."

    SvaraRadera
  4. BP - det är verkligen inget krav för en allmänbildad människa att ha koll på SvT:s nyhetsredaktörer!
    Gillar din måndagskänsla, ska ta till mig den snarast!

    SvaraRadera