måndag, februari 26, 2018

Udda karaktärer

Hos Lyrans noblesser hittar jag även denna måndag ett ämne för en tematrio:
Berätta om tre bra romaner som kretsar runt en eller flera lite ovanliga, udda personer!
Det blir böcker om tre män. Alla skrivna på engelska och de har några år på nacken alla tre, men de är väldigt läsvärda, jag lovar!

"Blommor till Algy" (Flowers for Algernon) av Daniel Keyes är en av mitt läsarlivs starkaste böcker. Algernon är mentalt handikappad men gör så gott han kan i det där bageriet där han får vistas och ta hand om lite skitsysslor. Mobbad blir han också. Så möter han kvinnan som får honom att utvecklas och bli en intelligent och bra karl. Men ... ja, ni måste läsa själva!

"Den mystiska händelsen med hunden om natten" (The Curious Incident of the Dog in the Night-time) skrev Mark Haddon och fick mig och många många andra att åtminstone ana hur det är att leva med autism. Huvudperson är en 15-årig pojke vars föräldrar flyttat isär, vilket ställer till med extra mycket förvirring.

Sist ut i min trio blir ännu en bok om en människa med funktionshinder: irländske Christy Brown berättar sin egen historia i "Min vänstra fot" (Down All the Days). Han börjar livet i en låda på köksgolvet, eftersom hans mamma vägrar lämna bort honom till förvar på något hem. Mamman har rätt, hennes barn är smart och skriver flera böcker med den enda kroppsdel han verkligen kan styra: vänster fot.

Tre romaner som har en gemensam nämnare och en inbyggd uppmaning: vi får inte välja bort dem som vid första anblicken kan verka lite extra "knepiga".

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Den om hunden läste jag lite på men fastnade inte för den.

    SvaraRadera
  2. Har inte läst någon av de här böckerna men blir nyfiken på alla tre. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. inte läst dessa, tack för tips.

    SvaraRadera
  4. viktiga böcker som har något att lära oss

    SvaraRadera
  5. Intressanta tips!

    PS. Din länk hos Lyran pekar tillbaka till hennes inlägg istället för hit.

    SvaraRadera
  6. Haddons bok har jag tänkt läsa, har bara inte kommit så långt. Browns bok har väl filmatiserats med Daniel Day Lewis? Den såg jag för länge sedan, mycket bra.

    SvaraRadera
  7. Inte läst någon av dessa, tack för tips.

    SvaraRadera
  8. Inte läst dessa så tack för tipsen.

    SvaraRadera