torsdag, februari 22, 2018

Lättare att läsa?

Funderar på att byta font och textstorlek här på bloggen. Vad tycker ni, är det en bra idé? Hittills har jag använt det Blogspot kallar för standardteckensnitt, mestadels i normalstorlek. Det ser ut så här. Och jag har gillat det hela mitt bloggarliv.

Men kanske ska jag byta till något som verkar ännu mera lättläst? Courier ser ut så här. Som gammal skrivmaskinstext ungefär.

Och skulle jag välja Georgia får bokstäverna så kallade hårstreck, som i det gamla favorittypsnittet

Times New Roman som alltså ser ut så här ... men då blir ju texten ruggigt liten trots att jag valt normalstorlek, så den varianten tror jag faktiskt inte alls på. 
Testar man storlek stor blir resultatet detta. I största laget, i alla fall om inlägget man skriver är lite längre.

Naturligtvis kan man gå in i html-koden och ändra storlek med procenttal, men det känns lite pilligt, det gör jag bara ibland.
Någon som har någon åsikt? Jag har nämligen råkat ut för läsare som klagat på att texten är för liten. Men det går ju att förstora på den egna skärmen också, det har nog inte riktigt alla förstått. 
Ctrl och + är hemligheten, kanske får man nöja sig med det?

En stilla undran från Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Anonym3:23 em

    Tycker du kan behålla den gamla vanliga. Jag kan ctrl + om det behövs!
    Gunilla K

    SvaraRadera
  2. väldigt bra och tydligt nu, ändra absolut inte
    (du får gå till optikern - du ska inte förstora i bloggen, det gör jag om jag känner behov av det - du vet inte om jag läser i datorn, iPad, mobil)

    SvaraRadera
  3. html-koden ska du inte pilla på i detta fall, du kan välja:
    standard
    arial
    courier
    georgia
    helvetica
    times
    trebuchet
    verdana

    Hittar du på något eget, är det inte säkert att jag kan se det...
    Samma gäller färger, standard är säkrast.

    SvaraRadera
  4. Alltså jag gillar ditt nuvarande typsnitt bäst, då jag har samma. De andra typsnitten är alltför svårlästa, med undantag Verdana.
    Att ändra textstorlek har jag hittills gjort i "Anpassa och kontrollera Google Chrome" (tre vertikala prickar till höger om url:en), men i framtiden ska jag nog använda CTRL + respektive CTRL -. Mycket smidigare. Tack!

    PS.Tänk bara på att många drar sig för att göra extra "handpåläggningar" för att läsa en blogg. DS.

    SvaraRadera
  5. Hannele - jag är absolut inne i html-koden och petar, funkar utmärkt! Roligt också, att känna att det funkar. Exvis i alla mina "citat"-poster och "dagens ord". Typsnitten du nämner är just de som Blogspot erbjuder och de jag alltså plockade exempel från.
    BP - jag gillar ju också det som det är. Men har förstått att en del inte fattar att de kan förstora texten själva, i den apparat de väljer att läsa.
    Det blir nog ingen ändring!

    SvaraRadera
  6. (jag petar också i html-koden - men ändrar inte typsnitt där!)

    SvaraRadera
  7. Ulla Westblom8:05 fm

    Ändra inget typsnitt, här var det rätt från början, enligt min åsikt.

    SvaraRadera
  8. Det blir nog status quo, helt enkelt!

    SvaraRadera
  9. Kör också med samma typsnitt som du använder dig av. Och att pillra i html-koden är rätt kul! Det har löst många förvirrade situationer innan jag lärde mig det. Blogger är inte alldeles felfritt, om man säger så,

    SvaraRadera