tisdag, februari 20, 2018

Ridning, hockey, fotboll och boxning!

En topplista i OS-veckan handlar självklart om idrott. Så här skriver Johanna i deckarhörnan  som chefar över topplistorna:
Det är mycket sport just nu, OS, sportlovsveckor, snart dags för Vasaloppet … Därför ska vi den här veckan fokusera på sport i litteraturen, och jag inser att detta kan bli knepigt. 
Knepigt? Nja, jag vet inte det precis. Ett gäng titlar av väldigt olika slag poppar upp i min skalle!

Låt mig börja i forntiden, med "Över alla hinder" (National Velvet) av brittiska Enid Bagnold. Boken kom ut redan 1935 och jag fick den i mina händer på sena 50-talet. Den skulle ha kunnat göra mig till hästflicka, men vi hade ju så långt till ridhästar i Barndomslandet ... 

Storyn grep mig djupt. En riktig kvinnor-kan-historia är det, om tjejen som vinner en häst som är "omöjlig att rida", men utklädd till pojke tar Velvet hem segern på dess rygg i det berömda steeplechase-loppet Grand National, en tävling där kvinnor inte fick delta. Filmad med Elizabeth Taylor som jockey 1944, då var hon elva år! Och ändå var det hennes femte film! Boken kommer ständigt ut i nya upplagor, senast 2013.

Mer för de yngre: Bengt-Åke Cras ville själv bli idrottsstjärna men i stället blev han författare av ungdomsböcker som tilldrar sig i sportvärlden. Hockey och fotboll blev det, med "Cross Checking" och "Drömmar som krossas" som exempel i respektive gren. De får dela på en plats på min topplista, båda ingår i serier och tilltalar väl pojkar i första hand.

"Björnstad" av Fredrik Backman handlar mycket om ishockey, men om så mycket annat också. Bra bok, ska läsa uppföljaren vilken dag som helst.

Åsa Sandell är kulturjournalisten som sadlade om och blev proffsboxare. Jag läste hennes "Bakom garden" med behållning. Handlar både om boxning, kärlek och att vara kvinna i männens rike, vilket boxningsklubbarna har varit och antagligen fortfarande också mestadels är. Men kvinnor kan!

Och eftersom jag har den märkliga egenskapen att jag fascineras av och rent av gillar boxning tar jag med "On Boxing" av Joyce Carol Oates, som också vet att uppskatta knytnävskamp med handskar under ordnade former ...

Boken om Zlatan hade väl varit naturligt att ha med här, men han hamnar precis utanför prispallen denna gång, i gott sällskap med ett stort gäng starka, vältränade och segersugna människor.  

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen ta och läsa Björnstad! :)

    SvaraRadera
  2. Björnstad har jag länge tänkt att jag ska läsa, någon gång ska det bli av.....

    SvaraRadera
  3. Åsa Sandell är cool tycker jag! När jag läser dina tips inser jag att jag plöjde massor av hästböcker när jag var liten, trots att jag aldrig varit minsta intresserad (varken då eller nu) av ridning.

    SvaraRadera
  4. Björnstad har jag läst och gillat,

    SvaraRadera
  5. Jag läste också hästböcker när jag var liten fast jag aldrig har ridit. Skulle väl inte våga. Jag läste någr jästböcker om en flicka som hette Jill. Och några som hette Svarta hingsten någonting. Men jag tänkte överhuvudtaget inte på hästböcker när jag gjorde min lista.

    SvaraRadera
  6. Jag tror faktiskt tt jag läst National Velvet för mycket länge sen, jag har i alla fall sett filmen med Elizabeth Taylor!

    SvaraRadera
  7. Läste Annettes bidrag till temat (https://justnujusthar.com/2018/02/20/sport-i-litteraturen-veckans-topplista/). Hon hade också med Björnstad, som jag tycker var enastående. Precis som du hade hon inte med Zlatan heller. Okej då, jag är en fotbollsfan, har läst boken och gillade den skarpt. Jag menar den handlar ju om fotboll och en av Sveriges bästa fotbollsspelare alla tider. Att boken dessutom fick sååååå många unga att läsa - alltså sådana som annars aldrig kikar i en bok - tyckte jag var helt fantastiskt.

    PS. Så du gillar boxning. Kan säga att jag ogillar alla kampsporter. Har aldrig förstått att man vill/kan sparka/kicka med mera på folk. Tänker inte bara på skaderisker i framtiden utan kampsporter är så totalt oestetiska. Enligt mig alltså. Tur att vi alla har olika smak;-) DS.

    SvaraRadera
  8. Björnstad är kanske Backmans bästa - fast Ove är svårslagen.
    Hästböcker var egentligen inget för mig, men kom nån i min väg läste jag ju den också ... det var nog så det var med Velvet! Filmen har jag dock inte sett.
    BP - att förklara vad som kan vara tilltalande med boxning är så gott som omöjligt. Lite skämmigt är det allt! Hjälper föga att gömma sig bakom Joyce Carol O, jag vet!

    SvaraRadera
  9. Dessutom BP - Cars böcker har funkat som Zlatan-boken för många killar vet jag. Och övrig kampsport undviker jag noggrant!

    SvaraRadera
  10. PS igen BP - Annette hade också med boxning!!!

    SvaraRadera
  11. Åh, alla de där hästböckerna jag slukade när jag var mindre. Utan att vara hästtjej :)

    SvaraRadera
  12. Jag älskar hästböcker, gärna äldre :)

    SvaraRadera
  13. boxas med dottern ❤️

    SvaraRadera
  14. Tror att vi som läste hästböcker utan att själva rida drog en vinstlott: det var ju spännande men aldrig farligt!!!

    SvaraRadera