fredag, februari 02, 2018

Bokvår

Denna veckas helgfråga från Mias bokhörna lyder Vilken bok ligger på din första plats i vårens utgivning? (Alltså vilken vill du läsa allra mest)

I mitt fall tittar jag inte så mycket på de nyheter som nu kommer droppande i den där litterära vårfloden. I stället inväntar jag pocketupplagor av flera böcker som jag är sugen på. Bland dem finns "Skrik tyst så att inte grannarna hör" av Karin Alfredsson, "Manglade dukar och vikta servetter" av Ewa Klingberg och "En bror att dö för" av Roslund & Thunberg. Tre svenska alltså!

Mia undrar också: Hur ska det vara runt er när ni läser?
Jo tack gärna ganska tyst. Men är boken tillräckligt intressant klarar jag av en del vid sidan av, fast jag spelar aldrig musik när jag läser. Tycker det är bra att fördriva restider med böcker, på buss, tåg och flyg. Och hörböcker i bilen förstås, just nu "Och bergen svarade" av Khaled Hosseini.

Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. Med en stor familj och saxofonspelande make tål jag en hel del ❤️ men kan inte läsa i en buss utan att må illa. Säckpipespelande sonen tränar hos oss, han har grannar.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bli störd om det blir för tyst.

    SvaraRadera
  3. Hannele - måste bekänna att jag är glad att inte ha en säckpipeblåsare i familjen ... :-D Skulle bli tokig!
    Boklysten - ja det kan kanske bli lite ödsligt nån gång ... men sällan!

    SvaraRadera
  4. (alla våra fyra barn spelade något blåsinstrument, även för kungen :)

    SvaraRadera
  5. Det är lika spännande att vänta på pocketböcker som inbundna. Kanske ännu mer, om man har spanat in dem redan när de är helt nya och sedan får vänta ett tag innan de blir pocket. Då hinner man ju bli riktigt sugen på att läsa!

    SvaraRadera
  6. Manglade dukar kommer som pocket i maj samtidigt som uppföljaren Lånat silver släpps. Fast kanske kommer den tidigare ... Förlagsupplagan är slut efter två tilltryck :)

    SvaraRadera
  7. Johanna - helt rätt, eller hur!!!
    Ewa K - men så kul att det går så strålande bra! Grattis!

    SvaraRadera
  8. Jag vill gärna ha det tyst också, är tyvärr ganska ljudkänslig.

    SvaraRadera
  9. Läst böckerna av Alfredsson och Klingberg, bra båda. Roslund & Thunberg tycks vara en författarduo jag har missat.

    SvaraRadera
  10. Pocket är en fantastisk uppfinning!

    SvaraRadera
  11. Precis som du väntar jag på några pocket, bland annat"En bror att dö för" av Roslund & Thunberg," Selfies" av Jussi Adler-Olsen samt "Vi mot er"
    av Fredrik Backman.
    Gillar inte musik till böcker heller, men vill gärna ha "vanliga omvärldsljud" omkring. Helt tyst ska det inte vara för mig.

    SvaraRadera
  12. Jag gillar verkligen pocketböcker och köper mest det. De är så smidiga att ha med sig. Sen håller jag med om att det är perfekt med böcker när man reser. Och kör man så tar man ljudboken som sagt :).

    SvaraRadera
  13. Monika - tystnad är underskattad, på det hela taget!
    Åsa - Thunberg kom in efter att Börje H dog. De två titlarna med R&T bygger på historien om Militärligan och jag ser verkligen fram mot del två.
    TantAugusta och BP och Cissi - pocket är bäst!!! BP, du och jag vill läsa samma ... "Vi mot er" finns här men jag har inte hunnit dit.

    SvaraRadera
  14. jag inväntar ibland pocketutgåvorna, men ofta kan jag inte bärga mig. tystnad eller havsbrus är bäst när en läser. men finns inte det så får det gå ändå

    SvaraRadera
  15. bibliotek är fantastisk uppfinning! Bästa skatteåterbäringen

    SvaraRadera
  16. Tystnad är underbart. Behöver inte vara för läsning, det kan vara för allt. Ibland ska det bara vara ljud som finns av naturliga skäl och inget mer.

    SvaraRadera
  17. Manglade dukar och vikta servetter kan jag rekommendera!

    SvaraRadera
  18. På tåg och buss är det super med en bok eller ljudbok.

    SvaraRadera
  19. Manglade dukar var mycket bra!

    SvaraRadera