söndag, september 08, 2019

En kunglig sommarstuga


Målning som ser tredimensionell ut.
Visst heter det slott, men det var en sommarstuga. Ja en kunglig, förstås, för Karl XIV Johan var den som ville ha ett ställe att dra sig tillbaka till. Fast bara på dagtid, Rosendals slott byggdes utan sovrum. På kvällen tog sällskapet häst och vagn tillbaka till Gamla stan.

I många år har jag sett det där rosa huset och undrat över dess historia. Nu har jag varit där, gått på tur i de olika rummen (kanonbra guidning av en herre vid namn Jonas) och fått en inblick i hur det gick till på det som möjligen av vissa kallas den gamla goda tiden.

Den där kungen, det var ju militären och den Napoleon närstående Jean Baptiste Bernadotte som på tidigt 1800-tal hämtades till Sverige från Frankrike när vi saknade en egen, infödd, kronprins. Det skulle visa sig vara ett lyckokast som påverkade den svenska historien för mycket lång tid framöver, för den där fransmannen sådde många frön som skulle gro och bli positiva förändringar i samhället. Han blev förvisso också grundare av den kungliga släkt som fortfarande "sitter på tronen".

Ute på Kungliga Djurgården har inte någon kunglighet tillbringat sina somrar på mycket länge, slottet har inte heller använts för representation så som skedde förr. Nu är det ett museum och det mesta ser ut som det gjorde på Karl Johans tid, så blev det också ett inredningsmode: Karl Johan-stilen, som råder på våningen i markplanet.

Att gå runt inomhus i den här miljön är lätt ögonbedövande, framför allt på övervåningen där det är fransk empir som dominerar. Pampiga gardinuppsättningar, kristallkronor, detaljkrika kandelabrar. Nej, man får inte lust att flytta in! Och tänk på alla stackars pigor som en gång i tiden skulle damma allt detta ...

Men både möbler, textilier, målningar och utsmyckningar är väldigt kul att se. Lägg därtill att rabatterna kring huset är bedårande vackra.
Jag kan verkligen rekommendera ett besök! Du kan ju börja med att titta på några bilder här.


Det är de små, små detaljerna som gör det ...


Nu snackar vi petitpoint!



 Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. promenerat förbi... med min göteborgska Stockholmsväninna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju det man gör - går förbi! Men väl värt att gå in!

      Radera
  2. Vilken fantastisk rabatt!

    De två gardinuppsättningarna, så olika varandra de är. Den röda är nästan lite Carl Larsson, tycker jag.

    Fattar inte, ska inte den där metallrosenhistorien sitta vid ett nyckelhål?

    De där figurerna på var sin sida om den blå gardinuppsättningen är ju jätteläckra! Inget jag vill ha men i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Metallroshistorien pryder mycket riktigt nyckelhål. Men man får absolut inte lust att flytta in, eller ta efter inredningsideerna!

      Radera
  3. Rosendals trädgård har jag besökt några gånger, men jag har aldrig varit inne i slottet.
    Rabatten vid fontänen är otroligt vacker liksom detaljerna och broderiet. Vilket jobb!
    Tusen tack för rundvandringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rabatterna kunde man inte se sig mätt på. Inomhus blev man väl mätt ändå ... jag ska inte ta efter, men det Är kul att tittA.

      Radera
  4. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera