måndag, september 02, 2019

Fynd från cykelverkstaden

Det händer ibland när kökströttheten slår till att vi hämtar hem pizza till middag. Ingen hälsokost precis, men bara det inte blir alltför ofta är det åtminstone gott och att det är lättvindigt kan ingen förneka, eller hur?

Vi brukar lägga fram kartongerna på bordet enligt den urgamla SPD-principen. SPD uttolkas Spar På Disk, den inpräntades i mig av en rödhårig hushållslärarinna för över femtio år sedan, och jag har högtidlighållit den alltsedan dess.
Bredvid lådorna med pizza i lägger jag fram var sin rejäl sax. Sedan är det bara att klippa, tugga och svälja.

Så var det till alldeles nyligen, alltså. Men det var innan jag hittade pizzacykeln. Detta genomtänkta hushållsverktyg säljs i cykelaffärer (jo, jag lovar!) och jag föll direkt, fast jag egentligen bara var där för att få en punka lagad.
Dock försökte jag först ge den knallblå lilla skapelsen i födelsedagspresent till Dottern, men i Oslo där hon bor levereras hämtpizzan redan uppskuren i bitar, så hon behövde den inte.

Sonen fyller år lite senare i augusti, så jag slog in den i mitt tycke fantastiska prylen i ett nytt paket, men han ville inte heller ha den, fyndet från cykelverkstaden var "för stor".
Alltså fick jag behålla den själv!

Om jag är ledsen? Absolut inte, jag älskar den, galen, snygg, jätterolig!
Om den är bättre än sax? Nja, det är möjligen inte lika tvärsäkert, det tvingas jag konstatera när den nu invigts. Men det är en smäll jag får ta.

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Superkul produktidé och det är klart att den säljs i en cykelaffär! Vet du om att det finns saxar med inbyggd pizzahållare?
    https://4.bp.blogspot.com/-IMjt2Ik14m0/WXXjBxnRgWI/AAAAAAAAGSk/bsrhEuNUWbYEX7d0X81RQvO5EuRTBK4DQCLcBGAs/s1600/pizzascissors_slipperybrick.jpg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, den var ju också rolig - fast jag föredrar min cykel ...

      Radera
  2. jag är rädd för allt vasst... har ärvt sonens japanska kniv, han har en annan. Sax är bra... här gömt min vassaste för familjen. Disk är jag expert på att spara, gör inte som tv-kockar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här "kniven" har stänkskärm som skydd, fiffigt tycker jag!

      Radera
  3. pizzerian får slica min pizza, jag säger alltid till

    SvaraRadera
  4. Jag är totalt förälskad i din Park Tool Pizzaskärare. Japp den heter så. Jag googlade. Förstår att den fick följa med dig hem. Å du, grattis att varken dottern eller sonen ville ha cykeln. Vilken tur för dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag hade köpt en ny till mig själv i så fall, så roligt att du också älskar den! Finns hos flera cykelaffärer, jag köpte den på Götgatan hos Cykelkraft. Fanns billigare på nätet men då var frakten så dyr att det inte lönade sig.

      Radera