torsdag, september 26, 2019

Tacksam?

Många bokbloggare står uppenbarligen på förlagens sändlistor och får regelbundet gratis recensionsexemplar. Hur gör ni för att visa tacksamhet? undrar Mia i bokhörnan, som denna veckas helgfråga. 

Jag ingår inte i den skaran som får böcker mig tillsända, kallar mig inte recensent. Vilket betyder att de böcker jag läser och av och till skriver om har jag köpt eller lånat.
Tycker det fungerar bra för mig, för nånstans skulle jag känna mig lite "skyldig", känna kravet på motprestation. För att det finns där, därom råder ingen tvekan.

Så nu behöver jag inte visa någon tacksamhet alls. Annat än den jag kan känna efter ha läst något riktigt bra. För sådan text är värd att tacka för! Men då är det författaren som ska hedras.
Tacksamhet känner jag också för att bloggläsare orkar lämna kommentarer efter sina besök här!
Mia undrar också om hösttröttheten gjort sig påmind ännu. Nej, inte alls!

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Jag har inte heller blivit hösttrött än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi behöver väl inte bli det heller!

      Radera
  2. Men idag tycker jag många tar mycket för givet och glömmer tacka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tror du inte att förlagen bara är ute efter att få sin böcker omskrivna, sen skiter man antagligen i ett eventuellt "tack"!

      Radera
  3. jag får inte så många böcker och kallar mig absolut inte recensent. jag anmäler en del böcker på min blogg. och visst blir en tacksam för en fin text. och glad för en kommentar

    SvaraRadera
    Svar
    1. De enda gratisböcker jag fått är skrivna av personliga vänner. Det är jag nöjd med.

      Radera
  4. Klart det förväntas motprestationer när man får böcker från förlagen! Å dessa bokrecensioner är dessutom "belagda" med deadlines. Nej usch, aldrig i livet. Inte för att jag skulle klara av att recensera en bok, men ändå.
    Den i mina ögon bästa bokrecensenten (i bloggform alltså) jag läst är Anette: https://justnujusthar.com/ . Tyvärr har hon dragit ned sina bokinlägg på grund av doktorsavhandling. Men ta en titt om du vill.

    PS. Angående Filip & Fredrik är eller rättare sagt var vi helt överens. Jag klarar inte av den typen av personer. Men du har ju ändrat dig, undrar om jag också gör det... DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ge F&F en chans! (men visst, de gapar och skriker fortfarande). Om recensioner: jag läser inte jättemånga bloggrecensioner ö h t.

      Radera
  5. Har inget vettigt att skriva egentligen men jag är tacksam över vädret och att jag fortfarande kan bada i poolen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska du vara! Den tacksamheten begriper jag verkligen mig på!

      Radera
  6. Behöver man krångla till det? Om någon ger mig en bok, så säger jag tack. Det samma gäller om någon bjuder på kaffe :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det behöver kanske inte vara värre. Fast bok-tacket blir väl ändå rätt ofta en textbit som berättar om boken, även om inte du gör det? (vilket självklart är grundtanken)

      Radera
  7. Vad skönt att hösttröttheten inte har infunnit sig. Jag känner av den men tröttheten beror nog inte enbart på årstiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vackra höstdagar blir jag inte trött av! Men när det blir grått ... burr ...

      Radera
  8. Eller hur, det är författarna som ska ha tack!

    SvaraRadera
  9. Amatörrecenserar böcker på bloggen men kallar mig definitivt inte recensent! Men jag tror såhär; att både proffs i massmedia och bokintresserade som bloggar och skriver om böcker fyller en funktion. Jag menar: Gillar man inte att läsa en viss bokbloggares recensioner är det ju bara att låta bli. :) Känner mig väldigt tacksam för alla recex jag blir tillsänd, oavsett om det är bokförlag eller författare som sänder mig dessa. Bara den där kontakten är alltid vänlig och supertrevlig! Det är något visst med "bokfolk". Allt detta som har med bokbloggandet att göra känns väldigt tacksamt och bra. ;)

    SvaraRadera