torsdag, september 12, 2019

Samarbete i bokverkstaden

Helgfrågan denna gång handlar om bokskrivande: Varför tror du författare väljer att skriva ihop? Det är som vanligt på torsdagar Mia i bokhörnan som undrar.

Antagligen är det en konst i sig, detta att ha ett manus som tillverkas, oavlåtligt stöts och blöts tillsammans med en annan människa, ända ner till minsta semikolon. Men jag inbillar mig ändå att personerna som valt att gå ihop om en bokidé bidrar med olika specialkunskaper: en kan mer om ämnet, den andre är bättre på att formulera berättelsen.

Så måste det ju i alla fall vara när det kommer till berömdheter som inte behärskar skrivkonsten, men har en bra historia att bjuda på. Och sim salabim! kommer spökskrivaren som en räddare i nöden. Fast jag råkar veta att sådant samarbete inte alltid slutar lyckligt. Två författarnamn på bokpärmen utgör inte någon garanti eller kvalitetsstämpel, den saken är klar.

Fast ibland gör det kanske det ändå. Kom på att jag vill komplettera med radarparet Lena Ebervall och Per E Samuelson. Båda är jurister. Deras böcker, som bygger på verkliga historier och grundas i omfattande research, är bra utan undantag! Om sitt författarskap säger de att ”Ingen av oss hade kunnat skriva ensam. I stora drag är det Per som drar fram fakta och Lena som gör skönlitteratur av det.

En bonusfråga finns också: Vad sitter du inne med för hemlighet, som du vill dela med dig av?
Haha! Nä du Mia, den gick jag inte på! Är det hemligt så är det!

Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. Selma Lagerlöf och Sophie Elkan samarbetade, men det pratades inte så mycket om det då... man kan ibland upptäcka det i deras texter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvisso gjorde de det. Men gav inte ut nåt gemensamt.

      Radera
  2. Jag tänker att det skulle vara komplicerat, man tänker ju olika. Det kanske därför det finns mest i deckare. Haha, en liten hemlighet kan du väl bjuda på. 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert svårt, men kanske också en extra givande utmaning? Hemliga lådan är stängd ...

      Radera
  3. Inte ska man avslöja alla hemligheter heller!

    SvaraRadera
  4. Nej hemligheter ska en behålla ;)

    SvaraRadera
  5. jag tror att en del författarpar gör en uppdelning, eller att det blir en naturlig uppdelning av vem som skriver vad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns säkert flera modeller, folk har "vittnat" om det - varannat kapitel, minns jag nån som sa. Låter svårt.

      Radera
  6. Vissa saker berättar man inte om!

    SvaraRadera
  7. Spökskrivare till illiterata berömdheter kan nog fungera. Jag har svårare att tänka mig ett jämlikt författarskap.

    SvaraRadera
  8. Fast man kan ju tolka 'hemlighet' på lite olika sätt. Det valde jag att göra :) Så fick jag dela med mig något som ni i bokbloggssfären inte vet men som det kändes kul att få berätta om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du hade en trevlig "hemlighet" att röja!

      Radera
  9. Jag tänkte ju också så kring hemligheten först ;-)

    SvaraRadera
  10. Precis även min tanke till att börja med... knappast hemligt längre om det skrivs om på bloggen lixom. ;)
    Och visst är det säkert ofta så, att böcker där det finns medförfattare innebär att det tillför specialkunskaper, kanske även är ett bra innovativt bollplank i skapandet.

    SvaraRadera
  11. Jag är glad över att dela mitt vittnesmål här, jag är brenda och har varit gift för länge sedan, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän det fjärde året i vårt äktenskap, när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen till vår äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att det hela var en lögn, men han förlorade kärlek, förtroende och förtroende för mig. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för en skilsmässa, senare blev vi separerade. Två år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag inledde en sökning på hur man skulle få tillbaka min man, och då hänvisades jag till Dr. IZOYA, en stor och mycket andlig man som älskade en kärlek stava för mig och fick min EX att återvända till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig släpper jag hans kontakt, drizayaomosolution@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också till att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera