söndag, september 15, 2019

Pippi nr 85 - en fågel det svänger om?

Jag föll pladask för t-tröjan med ett par flamingofåglar på. Jättesnygg, eller hur? Hemförde den stolt från Mallorca. Och blev helt ställd när man fnissade åt mig, som uppenbarligen hade köpt en träda-fram-sak. Utan att ha en aning.

Inte vet jag när det hände, men någon gång har flamingon gått över från att vara en pippi rakt upp och ner till att bli en symbol för s*w*i*n*g*ers, det vill säga folk som vill ha lite mer variation på erotiken än vad som möjligen gäller majoriteten.

På "rätt" sorts klubbar världen över dräller det tydligen av rosa flamingos i olika storlekar. Folk köper dem också som nån sorts trädgårdstomtar för att upplysa omgivningen om att man gillar om det svänger, så att säga. Har man en i rabatten kan man, heter det, kanske få oväntat besök ...

Visst har vi mött dem allt oftare, på skor, väskor, kläder, muggar, mössor. Men åtminstone jag har trott att det bara handlat om ännu en av dessa modeflugor som förmodligen snart surrat klart och då faller döda till marken. Det var alltså helt fel. I själva verket kan varje liten flamingo tolkas som en tydlig skylt: hallå, se hit, kom och ta mig!

Varför det blev just de här varelserna med sina långa ben och enorma näbbar verkar inte expertisen vara säker på. Sexigt dansande, kanske? Höga parningsrop? För min del fortsätter jag att glädjas åt min tröja, som får nummer 85 i min samling "pippi på fåglar" (men jag stavade s-ordet med asterisker i för att inte fastna i någon sökmotor som sedan skulle lämna ut min blogg till kreti och pleti som en s-sajt ...)

Bara en fråga återstår, och den har jag ju inte heller något svar på:
Vad tycker Flamingo-kvintetten?
De borde väl i alla fall gilla min tröja.

Copyright Klimakteriehäxan

Det här blev veckans bidrag till Skyltsöndag. Fri tolkning, ni vet ... Via den här länken som går till BP hittar ni förmodligen fler skyltar, av annan sort.

9 kommentarer:

  1. Hade ingen aaaaning om det heller! Och jag tror inte att alla som har flamingor i sina rabatter har en aning om det heller, faktiskt. Det är lite som att ha flera hål i högra eller vänstra örat eller ha en kedja kring höger eller vänster ankel. Minns aldrig vilket men det gör säkert inte de flesta andra heller.

    Men du, du glömde berätta om du sedan har använt din fina tröja igen efter att du blev upplyst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det har jag. Utan effekt ... :-D

      Radera
  2. har en tröja med påfågel; Jane Austen ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. har dansat till Flamingo-kvintetten när de spelade på ishockeyklubbens fest här på Hisingen... och maken kan spela Leende guldbruna ögon med saxofon ❤️

      Radera
    2. Du och Selma L har påfåglarna ihop!

      Radera
  3. Ja, det visste jag faktiskt! Jag känner fler som har flamingon stående i sina trädgårdar och på altaner och jag vet att de inte är s******s. Flamingon är ju rosa i vanliga fall, men nuförtiden finns det faktiskt gröna/turkosa trädgårdsvarianter också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Swing it magistern" har förmodligen inte heller något med själva företeelsen att göra, trots att Alice Babs höjde ett varnande pekfinger när hon sjöng den ... Hur som helst tycker jag att de flamingos jag sett IRL har varit väldigt vackra, i olika rosa färgtoner, det finns visst de som är nästan röda. Men gröna och turkosa -nej tack!

      Radera
  4. Det var en total nyhet för mig om swingers-skyltande med flamingon! alla barn då som ligger på flamingomadrasser i poolerna? Ja det är då rakt inte lätt att hinna med i svängarna! Håller mig hellre med en trädgårdsuggla...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om även ugglor har något hemligt budskap??? Tror att vi kan strunta i det, och ha trevligt med alla våra fåglar ändå!

      Radera