fredag, september 06, 2019

Medialt

  1. Vilken typ av media betalar du för? Förutom grundutbudet som vi har gemensamt i vår bostadsrättsförening betalar vi för HBO Nordic. Avslutade nyss abonnemang hos Nextory. Prenumerar på en dagstidning digitalt och en annan på papper. Har periodvis prenumeration på någon s k damtidning.
  2. När läste du senast en fysisk dagstidning? Läser Svenska Dagbladet på papper varje morgon när jag är hemma. Älskar papper!
  3. Hur mycket av ditt tv-tittande sker enligt tv-tablån, mot för streamande via playtjänster? Förvånansvärt mycket fortfarande, faktiskt. Nyheter i princip dagligen, ränderna går aldrig ur ... Film och serier ofta via play. 
  4. Vad har varit en stor lokalnyhet den senaste veckan där du bor? Exempelvis att avhysningen av de stora skräpbåtarna i "pirathamnen" vid Årstaviken skjutits upp än en gång. Ett fult, sorgligt och miljöförstörande kapitel.
  5. Vad senast ångrar du att du klickade dig in på? Någon bondfångarlänk som säger "läs mer här" fast jag egentligen inte är särskilt intresserad ...
Det är ElisaMatilda som gör en liten enkät om mediekonsumtion via sin blogg och "Fem en fredag".

Mediakonsumtion på papper har stora fördelar fortfarande ... även om mycket
information numera hämtas via dator, mobil och läsplatta.
Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Jag gillar också papperstidningen!
    Ha en fin helg!
    /Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har den ett egenvärde! Önskar förstås dig också en trevlig helg!

      Radera
  2. vi har inte ens fiber i vårt hus... svt visar massa bra filmer, Göteborgs-Posten har väldigt bra journalister, skriver om hela världen, bra varierande kultur - läser papper, men skulle kunna leva utan papper - tror att jag kanske måste anpassa mig innan jag dör...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror inte jag att jag kan. Lämna pappersvärlden, alltså.

      Radera
    2. läser Göteborgs-Posten i min lilla iPad på resor, på flygplan... biblioteket har förresten en bra tjänst; man kan med lånekortet gratis läsa andra dagstidningar - jag skulle kunna ta en titt även i SvD... (var prenumerant i min ungdom)

      Radera
  3. Nej, att lämna pappersvärlden är svårt, både när det gäller tidningar och böcker. Har inte ens en läsplatta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alldeles nyligen börjat bli vän med min platta. Men det tog tid ...

      Radera
  4. Japp, ränderna sitter i, absolut! Idag har vi ett och annat gemensamt kan jag säga, även om jag har gjort en helomvändning vad gäller läsa tidningar. De läser jag på nätet, men lokaltidningarna läser jag i pappersformat från första till sista sidan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser DN på nätet, men slarvigt. Lokaltidningar läser jag nog ännu slarvigare ... bara att erkänna!

      Radera
  5. För några år sen när jag skilde mig så beslöt vi att dela på tidningen, exet tog papperstidningen o jag den digitala, på så sätt fick vi tillgång bägge till priset av ett abonnemang. Jag vande mig därför vid e-tidningen. Böcker däremot, dem vill jag läsa i riktig bok, inga e-böcker eller annat för mig. Trevlig helg

    SvaraRadera
  6. Jag vill gärna läsa böcker i pappersformat och itne e-böcker, förutom de som jag lyssnar på men det är en annan sak. Dagstidningar har jag aldrig läst så de klarar jag mig helt utan.

    SvaraRadera