lördag, september 14, 2019

En sedel som är en nöt


Gamla sedlar fungerar perfekt som bokmärken, det har många konstaterat. Så även jag.
Och nu råkade jag hitta en väldigt slät och snygg som jag definitivt inte kände igen. Åtminstone inte så länge jag tittade på baksidan. Nu förvandlar jag mitt fynd till en liten nöt.

Vet du vilken valuta som finns, eller rättare sagt fanns, på den här sedeln? Jag har suddat så att man inte kan fuska och läsa texten. Men det är klart att det går att fråga Google. Fast om du INTE gör det kan du kanske klämma fram en liten gissning alldeles på egen hand?

Rätt svar  och en bild på framsidan  ska jag naturligtvis bjuda på så småningom, i morgon antagligen. Samtidigt som jag utökar min samling av bokmärken. Kanske finns fler att titta på hos
EmmaHanneleÄlskar att läsaGerd och BP

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Jag gissar på pesetas, utan att ha googlat. Men jag vet inte, ren gissning.
    http://gerd-geddfish.blogspot.com/2019/09/mina-bokmarken-v-37.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är noterat! Spännande att se om fler tänker gissa.

      Radera
  2. nån fin sedel skulle man kunna rama in

    SvaraRadera
  3. svenskt - men är inte så insatt i husen i huvudstaden.

    SvaraRadera
  4. Jag tänkte att det måste vara ett land med vatten och handel med tanke på alla båtar. Kändes lite bekant på något sätt, även byggnaden. Min misstanke bekräftades när jag såg vattenstämpeln eller om det är trycket från andra sidan (uppsdejsi).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm ja det lyser ju igenom lite ... det var förstås inte meningen ... :-D

      Radera
  5. Svensk tror jag.Till något speciellt tillfälle för det är ingen vanlig sedel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte men är inte alla sedlar väldigt vanliga???

      Radera
    2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  6. Jättekul med nöten:-) Det är en gammal 10-kronor sedel från Sveriges Riksbank. Så vacker den är, mycket finare än efterföljaren om du frågar mig.

    Himla roligt att du nu också lägger upp gamla sedlar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt andra bokmärke som jag la ut var en Selma! https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2018/09/basta-bokmarket-selma.html
      Och en till (minst) har jag redan haft!
      https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2019/04/en-foregangare-till-garbo.html

      Radera